3 simpele manieren om als freelancer direct meer geld te verdienen | Freelancer.nl

3 simpele manieren om als freelancer direct meer geld te verdienen

Gepubliceerd op 4 Maart 2018

Toegegeven: je valt niet van je stoel bij het lezen van deze technieken. Maar als het aankomt op het creëren van meer cashflow, dan hou ik het graag simpel voor je. Daarom: in dit artikel 3 manieren om als freelancer direct meer geld te verdienen met je diensten.
 
Even een streng woord vooraf, dat nogal essentieel is in deze context.
Dagelijks begeleid ik zelfstandigen en freelancers naar veel meer omzet. En wat ik steeds weer zie als De Grote Valkuil, is dat veel zelfstandigen denken dat ze “nieuwe informatie” nodig hebben voor die doorbraak.
 
Echter: nieuwe informatie, of dat wat buiten jezelf ligt, is zelden wat de verandering brengt. Veel vaker hebben we alles al in huis om een doorbraak te creëren. Het gaat simpelweg om DOEN wat je al weet. En dan bedoel ik ook ECHT doen wat je weet. Niet alleen in grote lijnen, maar JUIST tot op de millimeter.
 
Details DO matter. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken.
Regelmatig kwam het voor dat ik 97% van mijn campagne perfect had geregeld en daar nauwelijks resultaat uit kwam. Ik had toen kunnen concluderen dat het “dus” niet werkt. Maar vaak genoeg veranderde ik dan 1 klein detail en ineens ging alles stromen. Met een detail bedoel ik dingen als: 1 zin veranderen of toch nog een extra mail versturen. Toch nog 5 minuten extra nemen om in een webinar aandacht te besteden aan bezwaren. Een herinnering sturen. Een concrete call to action doen na een presentatie. Toch nog die ene kleine vraag stellen in een verkoopgesprek.
 
Kortom: typisch van die dingen waarvan je, als je ze leest denkt: jaja, dat weet ik wel. En het dan tóch niet doen. Of maar half. Omdat het “te simpel” is. Maar let op: dit kan tienduizenden euro’s per maand verschil maken.
 

  1. Vraag vaker
Het is verbazingwekkend hoe snel veel zelfstandigen opgeven met het vragen om geld. Overigens kun je hier “vragen om geld” heel breed zien. Ik bedoel hiermee bijvoorbeeld ook allerlei marketingacties, zoals:

  • Iemand uitnodigen om verder in gesprek te gaan: “Wat vind je ervan om eens door te praten over hoe ik je hiermee verder kan helpen?”
  • zonder omwegen om de koop vragen in een gesprek: “Zullen we het dan maar gewoon doen?”
  • onderaan een artikel een call to action doen: meer informatie, bestel hier je kaart, boek hier je sessie, reserveer hier je plaats, etc.
  • nog een extra mail te sturen bij een campagne, of als ik een webinar geef of een event wil vullen.
  • als iemand enthousiast is, hem te vragen of hij nog iemand kent voor wie mijn dienst waardevol kan zijn en/of ze een testimonial willen geven.
  • als een klant tevreden is, nog een uitnodiging doen: “Is er nog iets anders waar ik je eventueel mee kan helpen, zoals X of Y?” Breng ze op specifieke ideeën en doe een concreet voorstel waar je klant meteen ja op kan zeggen!
 
Let op: vaak is meerdere keren vragen gewoon nodig. Je klant heeft nodig om jouw commitment te voelen. 1 keer iets doen en dan concluderen dat het niet werkt, is dus niet zo’n goed idee. De kracht zit hem hier in de consequente herhaling. Denk iedere dag weer: wat kan ik nog meer doen om mensen uit te nodigen om samen te werken? Verbaas je een jaar later over waar je dan staat.
 
Ik geloof niet dat je “te veel” kunt marketen.
Evenmin laat ik me leiden door gedachten als: maar dan krijg ik straks een afmelding op mijn mailinglijst, dan vinden mensen me vast opdringerig, of: ze zullen wel denken… Dit zijn allemaal aannames zorgen dat je comfortabel kunt blijven doen wat je deed, maar geen rooie rotcent verdient. Ik doe dus geen aannames, en voel bij alles wat mijn diensten voor mijn klanten kunnen betekenen.
 
  1. Vraag meer geld
Een flink hogere prijs levert meer op, waardoor je minder klanten hoeft binnen te halen om meer te verdienen. Maar let op: alleen je prijs veranderen, en niet de waarde is het recept voor gillend wegrennende klanten. Wat er nodig is, dat je meer waarde toevoegt voor de klant waar jij je specifiek op richt. En: dat je nieuwe, hoger geprijsde dienst echt als een ANDERE dienst wordt gezien - en dat feitelijk ook is.

Bijvoorbeeld omdat je een urgenter probleem oplost (denk: niet 5 kilo afvallen maar: van je morbide obesitas af), het beloofde resultaat vergroot (niet: meer omzet, maar: breek door de ton per jaar heen) of veel specifieker maakt ( niet: werk minder hard, maar: leer effectief delegeren). Het kan hem ook zitten in het toevoegen van meer tijd (waardoor het resultaat beter wordt) of door je te richten op specifiek die doelgroep voor wie het de meeste waarde oplevert.
 
  1. Doe wat werkt en schaal dat op
Veel simpeler gaat het niet worden. Maar in de loop der tijd ontdek je zelf welke marketingtechnieken goed voor je werken. Ik zou zeggen: onderzoek welke 20% van je acties leidt tot 80% van je omzet. Als je dat ontdekt hebt, bepaal dan hoe je die acties kunt opschalen.

Dus: als je eens per maand een webinar geeft, en dat levert een paar duizend euro op, kijk dan hoe het je het webinar kunt herhalen. Een replay beschikbaar kunt stellen. Of vaker kunt geven. Of met meer deelnemers. Of een andere aanbod erin dat beter geprijsd is.

Of: als je eens per maand gaat netwerken of spreken en dat levert je klanten op, hoe zou je dit dan vaker kunnen doen? Of: als je je klanten via-via krijgt, hoe zou je je huidige klanten dan kunnen stimuleren om meer nieuwe klanten aan te brengen? Enzovoort.
 
Denk niet te moeilijk. Als het om cashflow creëren in je bedrijf gaat: keep it super simple. Ondernemen is ingewikkeld genoeg ;-)

Succes!
 
Door: Anne Quaars

Anne Quaars is communicatiestrateeg en high level gecertificeerd business coach. Ze helpt zelfstandige trainers, coaches en adviseurs om zich onderscheidend te positioneren in de markt en leert ze de vaardigheden om daar uitstekend mee te verdienen. Ze schreef onlangs het boek Expert Tips Voor Nooit Meer Concurrentie – Positioneer jezelf onnavolgbaar met de UNIEK-methode en trek de klanten aan die bij jou passen.

www.brandingbusinessschool.com
www.debeeldstrateeg.com
 
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
Meld je dan nu gratis aan!

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play