4 tips: hoe schrijf jij de perfecte profieltekst?

Gepubliceerd op 4 September 2018

Alle netwerken maken gebruik van profielen: wie ben je en wat doe je? Je vult gemakkelijk je naam in, maar dan…? Als je zelfstandig ondernemer bent, wil je een aansprekend profiel. Je wilt dat bekenden je herkennen en eventuele prospect je benaderen. Maar hoe maak je jezelf aantrekkelijk voor je klant? Hieronder lees je 4 tips om de perfecte profieltekst te schrijven.
 

  1. Wees geen grijze muis
Je profiel is je eerste kennismaking. Je moet in een korte tijd indruk maken op de Internetbezoeker. De meeste ondernemers gebruiken daarom saaie, afstandelijke standaardzinnen om formeel en professioneel over te komen. Uitspraken als “Ik ben interim-manager en gespecialiseerd in [x]’ of ‘Mijn bureau richt zich op coaching, training en advies’, benoemen slechts je functie en zijn niet wervend. Wil je wel gretigheid oproepen naar jouw dienstverlening? Schrijf tekst die beeldend is. Ter illustratie:
 
Joop ter hoeven
Een multi-geschoolde freelance redacteur met een goede reputatie op het gebied van teksten corrigeren en redigeren.
 
Of
 
Joop ter hoeven
Ik ben dol op slecht geschreven teksten. Als freelance redacteur haal ik graag een rode pen door teksten, zodat het een mooi geheel vormt.
 
  1. Less = more
Vaak proberen mensen van alles in hun profiel te persen. Hij is vaak te lang, te doorsnee, te saai, te nietszeggend, te veel opsommingen en/of te algemeen. Maar wat kan je dan beter doen? Licht een tipje van de sluier. Je profiel is net zoals als een eerste date: je hoeft niet meteen op tafel te leggen dat je 3x gescheiden bent met 5 kinderen. Focus op twee of drie unieke elementen. Wees kort en krachtig.
 
 
  1. Personal branding
In je korte bio presenteer je jezelf, maar schrijf je het voor jouw klant. Wanneer een klant op jouw profiel kijkt, wil die een indruk van jou krijgen. Ze zoeken niet naar een uittreksel van je cv, maar juist een indruk. Een gevoel, een stemming en sfeer. Bedenk daarbij dat mensen geen zakendoen met een glazen kantoorpand, maar met mensen.
 
Hou je bio dus luchtig en levendig door leuke anekdotes of grappige feitjes toe te voegen. Wat is typisch jou? Waar ben je trots op? Wat doe je graag? Wat zijn leuke anekdotes van jou op werk? Het hoeft geen boekwerk te wezen, maar wees vooral niet standaard.  Gebruik rustig een beetje zelfspot, zolang het maar echt jou is. Bijvoorbeeld:
 
Shirley van der veen
Werkzaam als punterslijper bij Punt4you. Dankzij mijn masteropleiding in ‘Plotloden’ en jarenlange ervaring kan ik secuur en efficiënt potloden slijpen.
 
Of
 
Shirley van der veen
Puntenslijper | Als puntenslijper voorkom ik stompe potloden wanneer jij net bezig bent met tekenen | Ik heb bijna nooit een ochtendhumeur ;)
 
Let op dat het niet onprofessioneel wordt. Hanteer daarom deze constructie:
1. Gebruik een duidelijke functietitel
2. Maak een belofte aan je klant. Welk probleem los je op?
3. Sluit af met een persoonlijke anekdote of grapje.
 
 
  1. Actief schrijven
Teksten die actief zijn lezen makkelijker. Gebruik daarom tegenwoordige tijd en schrijf in de bedrijvende vorm. Haal daarnaast alle hulpwerkwoorden zoals: gaan, zijn, zullen, hebben en kunnen, weg.  Verwijder ook alle twijfelwoorden zoals: wellicht, soms en eventueel. Dit zorgt ervoor dat je tekst levendiger en actiegericht wordt.
Ter illustratie:
 
Fout:
Hiermee kan ik uw documenten eventueel sorteren.
 
Goed:
Hiermee sorteert ik uw documenten.
 
 
Mijn advies:
Kijk eerst goed wat je wil bereiken met je profieltekst. Als je wilt dat je profiel slechts een visitekaartje is, dan is een functieomschrijving voldoende. Maar wil je door middel van je functieprofiel echt uitblinken? Schrijf dan een tekst waarin je jezelf helemaal terugziet op een levendige manier.
 
Door: Misty Pathuis

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play