5 cruciale voorwaarden om een betere prijs te krijgen als freelancer

Gepubliceerd op 23 Januari 2018

Wat is er nodig om als freelancer een betere prijs vragen voor je diensten? In dit artikel leer je de 5 voorwaarden die essentieel zijn om beter betaald te worden, maar die in de praktijk vaak over het hoofd worden gezien.
 

1.     Jezelf gaan zien als iemand die heel veel waarde toevoegt

Het klinkt heel voor de hand liggend: zie jezelf als iemand die heel veel waarde toevoegt. Realiteit is echter dat veel zelfstandigen en freelancers zichzelf eerder te klein dan te groot inschatten. Ze vergeten daarbij al snel dat veel van wat zij als “normaal” en “toch horend bij hun vak” zien, voor hun klanten van grote waarde is.


Realiseer je heel goed dat je niet betaald wordt om goed te zijn in je vak (alhoewel goed werk leveren natuurlijk essentieel is), maar voor het oplossen van een probleem en het verschaffen van resultaat bij je klanten. Verplaats je altijd in wat jouw talent of expertise betekent voor de business, financiën, gezondheid, relaties, tijd, etc. van je klant. Wat werken met jou voor hen mogelijk maakt. Vaak betekent het veel meer dan waar jij je van bewust bent. En hoe meer jij je bewust bent van je waarde, hoe sterker jouw betoog is.


2.     Je diensten resultaatgericht en heel aantrekkelijk verpakken

Klanten kopen geen tijd. Ze kopen een resultaat. Een oplossing voor hun probleem. Wees concreet in wat je diensten opleveren en beschrijf het in de woorden zoals je klant het zelf zou omschrijven. Baseer je oplossing op je inhoudelijke visie als expert. Je diensten productiseren is een slimme manier om betere prijs te vragen, die recht doet aan de waarde die je levert. Meer hierover lees je in een eerder artikel “ Zo werk je als freelancer onder je eigen voorwaarden” dat ik eerder schreef voor Freelancer.

3.     Je onderscheidend positioneren van de concurrentie

Wanneer iedere aanbieder in de markt ongeveer hetzelfde aanbiedt aan jij, is het lastig om een goede prijs te vragen. Zorg dus dat je onvergelijkbaar bent ten opzichte van de andere freelancers. Dat kan bijvoorbeeld door een bijzondere invalshoek te kiezen, denk aan: versnellen van resultaat, vergroten van resultaat, veel specifieker te zijn in welk probleem je oplost, een bijzondere belevenis verstrekken, enzovoort. Zorg ook dat je waardevoller bent dan de rest, specifiek voor jouw klant. Dat vraagt dus ook een keuze voor een specifiek type klant en deze klant echt HEEL goed te kennen. Niet “iedereen” is je klant.


4.     Positief denken over veel geld vragen, verdienen en ontvangen

“Ik hoef niet zo veel te verdienen”. Of: “Geld is niet belangrijk”. Of: “Ik heb genoeg, ik hoef niet per se meer te verdienen”. Dit soort opmerkingen zorgt er –bewust of onbewust- voor dat je niet meer zult verdienen dan wat je nu doet. Wees eerlijk: ben je daar tevreden mee? Onderzoek je eigen overtuigingen over geld en vraag jezelf af: draagt deze gedachte bij aan mijn succes of niet?

5.     Een autoriteitspositie claimen

Let op: ik heb het niet over een expert status. Iedereen kan zich als expert profileren. Waar het hier om gaat is echt een autoriteit te zijn. Daar is een geniale visie voor nodig, zeg maar een briljante gedachte waar jouw dienst op is gebaseerd. Wat er écht nodig is om het probleem van je klant op te lossen. Een autoriteit is ook niet bezig met pleasen: ze beseffen zich dat hun klanten hen harder nodig hebben dan zij hen. En dat maakt ze nog veel aantrekkelijker.

Bonus: leer de vaardigheden om de prijs daadwerkelijk te vragen.

Hoge prijzen vragen doe je best in een gesprek, dat heeft veel meer overtuigingskracht dat een opsomming in een offerte. Leer dus de vaardigheden om een goede prijs te vragen en in een gesprek een JA te krijgen. Investeren je verkoopvaardigheden betekent het verschil tussen een leuke business of een fantastische business als zelfstandige.
 
Door: Anne Quaars


Anne Quaars is communicatiestrateeg en high level gecertificeerd business coach. Ze helpt zelfstandige trainers, coaches en adviseurs om zich onderscheidend te positioneren in de markt en leert ze de vaardigheden om daar uitstekend mee te verdienen. Ze schreef onlangs het boek Expert Tips Voor Nooit Meer Concurrentie – Positioneer jezelf onnavolgbaar met de UNIEK-methode en trek de klanten aan die bij jou passen.
 
www.brandingbusinessschool.com
www.debeeldstrateeg.com

 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play