Terug

Bloggen als zzp’er: is dat nodig?

Bij ‘bloggen’ denk je misschien al snel aan de persoonlijke blogs waarin je lezers uitgebreid meeneemt in jouw leven. Dat is niet de manier van bloggen die per se werkt voor jou als zelfstandige. Wat wél werkt, is zakelijk bloggen. Hiermee kun je jouw lezers waardevolle informatie geven en je website beter vindbaar maken in Google.

Beter vindbaar in Google

We mogen Google vandaag de dag niet uit het oog verliezen. Er staan miljoenen websites op Google. Hoe val je dan in hemelsnaam op met jouw kleine website? Dat is de kracht van SEO: search engine optimization. Door regelmatig te zorgen voor nieuwe, waardevolle content op je website en hier strategisch zoekwoorden in te verwerken, kun je jouw eigen plekje in de zoekmachines veroveren.

Meer bezoekers naar je website

Hoe meer je geeft, hoe meer je ontvangt. Als jij dus regelmatig (elke week of elke maand) een interessante blog op jouw zakelijke website plaatst, kom je steeds hoger in de zoekresultaten van Google. En als je deze blogs ook nog eens deelt met jouw volgers op sociale media, trek je steeds meer bezoekers naar je website. Je naamsbekendheid groeit.

Jezelf laten zien als expert

Een persoonlijke blog over jouw leven is misschien leuk om te lezen, maar zal niet direct zorgen voor nieuwe leads. Daarvoor is het belangrijk dat je waarde deelt. Handige tips, adviezen, mooie voorbeelden, interessante inzichten. Alles wat je maar kunt bedenken waardoor jij als expert in jouw vakgebied gezien kan worden en je een echte kennisdeler wordt.

In contact komen met je doelgroep

Een belangrijke reden om zakelijk te bloggen en je blogs te delen op sociale media: je kunt in contact komen met je doelgroep. Je kunt vragen stellen, in discussie gaan, een dialoog starten. Dit is ten eerste erg leuk, maar zorgt er ook voor dat je al een bepaalde band met je doelgroep kunt creëren. En dat is een belangrijke basis voor als je uiteindelijk wél een product of dienst wilt verkopen.

Extra waarde geven aan je doelgroep

Met een blog geef je dus veel informatie weg – gratis. En dat is juist de kracht! Probeer in de eerste plaats dus niet jouw product of dienst te verkopen, maar deel content waar je doelgroep echt wat aan heeft. Zo leren ze jou kennen, krijgen ze steeds meer vertrouwen in je en gaan ze je misschien zelfs leuk vinden. Een mooie basis voor een uiteindelijke klant!

Door: Liz Huisman Content creator & tekstschrijver

Reacties

Categorieën freelancers

Operatie mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten