Terug

De toekomst van zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek is een fundamenteel onderdeel van een succesvolle zoekmachine optimalisatie strategie. Maar helaas is het ook één van de moeilijkste onderdelen. Behalve een boeiende inhoud, heeft je website ook de juiste zoekwoorden nodig. Als je geen gebruik maakt van de woorden waar actief op zoek naar wordt gegaan, dan loop je veel verkeer mis.

Door middel van slim onderzoek kun je reageren op de continu veranderende marktomstandigheden en inspelen op de inhoud, producten en services waar gebruikers naar op zoek zijn. Als je deze kunst eenmaal onder de knie hebt, zal je niet alleen profiteren van meer organisch zoekverkeer, maar zal je je gebruikers ook veel beter leren kennen dan je concurrent.

Je nichemarkt bepalen

Een belangrijke beginnersfout volgens zoekmachine optimalisatie specialist Romano Groenewoud, is om je te veel te concentreren op een ‘keyword tool’ en blind te vertrouwen op de suggesties voor zoekwoorden die een dergelijke tool je geeft. Een veel betere techniek is om eerst je nichemarkt te bepalen en zo (met behulp van een keyword tool) een bron van onbenutte zoekwoorden te ontdekken, waarmee je je ranking kunt optimaliseren. Het ultieme doel is het vinden van doelgerichte zoekwoord combinaties. Deze bestaan meestal uit 2 tot 4 woorden en hebben een hoog zoekvolume.

De volgende drie regels kun je hiervoor in gedachte houden:
1. De zoekwoordcombinaties beschrijven nauwkeurig de inhoud
2. Er wordt exact op woordcombinaties gezocht
3. Er zijn weinig noemenswaardige concurrenten die optimaliseren op dezelfde woordcombinaties

Semantisch zoeken

Een zoekwoord-onderzoek kun je zien als een marktonderzoek. Het geeft inzicht in waar jouw klanten in geïnteresseerd zijn en beter nog; het vertelt precies in welke bewoordingen er vooral gezocht wordt naar informatie.

We weten allemaal dat Google ons ‘beste maatje’ is als het gaat om zoekmachine optimalisatie, maar Google focust zich nu niet meer alleen op zoekwoorden. Google werkt aan een vernieuwing van haar zoekmachine; een semantisch zoeksysteem dat zoekopdrachten analyseert aan de hand van een algoritme die het mogelijk maakt om de context en de bedoeling van zoekwoorden beter te begrijpen. Het doel is om gebruikers van relevante en gepersonaliseerde zoekresultaten te voorzien. Het maakt zoekwoorden niet overbodig, maar zorgt ervoor dat er naast zoekwoorden een andere focus moet zijn. Namelijk: goede inhoud. Ontdek je bijvoorbeeld dat veel internetgebruikers zoeken op: “hoe maak je een aardbeiensmoothie” dan kun je behalve het optimaliseren op zoekwoorden van deze zoekopdracht ook zorgen voor de juiste inhoud op je website die het antwoord geeft op deze vraag.

Conclusie

Natuurlijk draait optimalisatie nog steeds om goede rangschikking in de zoekresultaten. Ranking betekent verkeer. Maar de huidige trends van Google geven wel aan dat de prioriteiten veranderen en dat het bieden van een goede user experience de toekomst is. Het succes van je optimalisatie strategie hangt dus af van hoe goed je je gebruikers kent en of je er in slaagt om ze te bieden waar ze naar zoeken. Zolang je zoekwoorden gebruikt om dit doel te bereiken, zal je zeker goed scoren in de zoekresultaten.


Door: Romano Groenewoud
Romano is ervaren zoekmachine optimalisatie specialist

Reacties

Categorieën freelancers

Operatie mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten