Drie concrete tips om nieuwe opdrachten online binnen te slepen

Gepubliceerd op 2 November 2018

Contact maken met mensen over het internet is niet makkelijk. Laat staan om een opdracht online te werven. Want met zoveel andere freelancers lijkt de competitie enorm. Toch kan je zelf deze drie dingen doen, zodat je nieuwe opdrachten online binnen haalt.

Hier zijn ze:

Maak je profiel compleet en helder

Dit klinkt natuurlijk logisch, maar toch vullen weinig ondernemers hun volledige profiel in. Denk aan reviews, portfolio, cv, links naar je website of profiel foto’s. Vaak denken je: ‘ik doe het later wel’ of ‘is dit echt nodig?’. Maar zonder een compleet profiel, weet je klant natuurlijk niet wat voor vlees hij in de kuip heeft. Je kunt wel een link naar je website plaatsen…maar je wilt niet dat een potentiele opdrachtgever 4 keer moet klikken voordat hij weet wat je doet. Daarnaast kom je veel betrouwbaarder over als je een volledig profiel invult. Net zoals de meeste mensen, willen opdrachtgevers weten met wie ze te maken hebben. Zo weten potentiele klanten dat ze geen contact hebben met een Nigeriaanse prins. Wanneer jij alles volledig invult en externe links toevoegt kom je betrouwbaarder over, waardoor je meer kans maakt op een opdracht.


Schrijf voor de opdrachtgever

De eerste indruk telt. Vooral online. Niet alleen moet je profiel tip-top in orde zijn, maar ook hoe jij met een potentiele lead communiceert is zeer belangrijk. Je eerste contactmoment moet natuurlijk foutloos zijn, maar als je echt die ene opdracht wil binnenslepen dan moet je een stapje verder denken. Er zijn miljoenen woorden om contact te maken met een prospect of klant. Denk dus goed na over jouw taalgebruik en wat voor beeld je daarmee schept. Daarnaast is het altijd belangrijk om niet te schrijven vanuit jouw perspectief zoals: ‘Ik heb ervaring met SEO-optimalisatie’, maar juist voor de opdrachtgever ‘Ik maak jouw website beter vindbaar’. Natuurlijk is het fijn dat je ervaring hebt, maar wat kan je voor je opdrachtgever doen? Wat levert zijn of haar investering op? Wanneer je schrijft voor de opdrachtgever, creëer je empathie waardoor de opdrachtgever denkt: ‘Deze freelancer begrijpt mij’. Zo creëer je een band en haal je veel twijfels weg zodat je meer kans maakt op de markt.


Investeer in jouw brand

Het is misschien een cliché maar desondanks gewoon waar. Personal branding werkt! Als ZZP’er werk je vaak in je eentje. Wie jij bent is ook je bedrijf. Als iemand een freelancer inhuurt is het vaak omdat ze een ‘gun-factor’ hebben en zich goed weten te onderscheiden. De freelancer die opdrachten binnensleept heeft dus een duidelijke stem die een bedrijf of opdrachtgever aanspreekt. Daarnaast zorgt een sterke personal brand ervoor dat je jezelf beter kunt profileren in de markt. Hiermee wordt het in één keer duidelijk wie je bent en waar je voor staat. Je moet dus een over flinke dosis zelfkennis beschikken om te weten wat jou echt uniek maakt. Zo kan je jezelf onderscheiden en zal je klanten trekken die bij jouw passen. Een leuk bijkomend effect is dat het je ook positioneert als een leider of expert binnen die branche, waardoor je meer vertrouwen in jou als ondernemer krijgt. Conclusie Als iemand een freelancer inhuurt is het vaak omdat ze een ‘gun-factor’ hebben, betrouwbaar overkomen en makkelijk vindbaar zijn. Vul dus je profiel aan. Schrijf voor de opdrachtgever en positioneer jezelf in de markt.

Door: Misty Pathuis

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play