Hoe gebruik je social media als freelancer?

Gepubliceerd op 17 September 2018

Rond 1995 hadden alleen de echte grote jongens een website. Zo’n website bestond uit een stuk of drie pagina’s waarbij je een homepage had, een pagina met een verhaal over de onderneming en een pagina met contactgegevens en openingstijden.
 
Vandaag de dag wordt er van de grote jongens verwacht dat zij een website hebben met honderden, misschien zelfs duizenden, pagina’s en daarnaast nog eens actief zijn op alle mogelijke kanalen van social media.
 
Maar hoe gebruik je social media nu eigenlijk als freelancer?
 

De enorme aantallen van social media kanalen

De laatste jaren lijken ze als paddestoelen uit de grond te komen. Er is nog geen week voorbij of er komt een nieuwe functie bij en binnen een maand staat er zelfs een compleet nieuw platform op de deur te kloppen.
 
De mens lijkt een enorme behoefte te hebben om van alles en nog wat te delen in de vorm van foto’s, teksten, video’s en noem het maar op wat nog meer.
 
In 2017 hadden zo’n 2,46 miljard mensen een social media account en zoals het er nu naar uitziet is dat in 2021 gestegen naar maar liefst 3,02 miljard gebruikers.
 
Zeggen dat social media populair is, is dus eigenlijk een understatement.
 
Op het moment van schrijven is Facebook nog steeds het populairste platform met zo’n 2 miljard actieve gebruikers per maand.
 
Los van de vraag of social media interessant is voor jou als freelancer, kunnen we dus wel stellen dat de consumenten social media nog meer dan interessant vinden.
 

Op welk social media platform moet een freelancer actief zijn?

We weten nu dus dat er ontzettend veel mensen actief zijn op social media. Omdat we als freelancer een product of dienst proberen te verkopen moeten we in contact komen met mensen. We doen er dus goed aan om te zorgen dat we op plekken komen waar veel mensen zijn. Voila, social media platformen!
 
Omdat we tegenwoordig zoveel verschillende platformen hebben is het verstandig om eerst aan de slag te gaan met een social media strategie.
In deze strategie kijk je goed naar wie jouw ideale klant is en waar hij of zij zich bevindt.
 
Zo zul je iemand met interesses als decoreren, tuinieren, lifestyle en fashion, over het algemeen, eerder op Pinterest vinden dan op LinkedIn.
 
Wees ook niet bang om social media platformen, na wat onderzoek, links te laten liggen. Zeker als freelancer moet je jezelf afvragen of het rendabel is om op elk social media platform actief te zijn.
 
Deze infographic van trackx.com geeft je een goed inzicht van welke doelgroep actief is op welk social media platform.
 
Je kunt er beter voor kiezen om één platform optimaal te gebruiken dan dat je drie of zelfs vier platforms slechts voor een klein gedeelte gebruikt.
 

Hoe kan een freelancer social media inzetten?

Nu je hebt gekeken naar het social media platform waar jouw doelgroep het meest actief is, kunnen we gaan kijken naar het daadwerkelijk gebruik van dit platform.
 
Dit is uiteraard afhankelijk van het platform waar je mee aan de slag gaat. Zo is het bijvoorbeeld zo dat video ontzettend goed werkt op social media, maar het op Pinterest nog zo nieuw is, dat het nog niet echt duidelijk is of jouw doelgroep daar goed op reageert.
 
Kijk dus vooral naar de mogelijkheden van het platform en de behoefte van jouw doelgroep. Dit doe je door te simpelweg te testen en de statistieken goed in de gaten te houden.
 
Een tool als Buffer kan je helpen social media te automatiseren en statistieken inzichtelijk te houden.
 

Jouw missie op social media als freelancer

Je moet proberen jouw social media kanaal, als freelancer, te zien als een verlengstuk van je website. Het moet jouw missie zijn om zoveel mogelijk waarde te leveren aan mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten en/of diensten.
 
Dit doe je door bijvoorbeeld interessante content te delen, meer over jezelf te vertellen en een band op te bouwen met jouw volgers.
 

Conclusie

Er is geen concreet antwoord op de vraag hoe je social media gebruikt als freelancer. Het toffe aan social media is juist dat het je kan helpen om je te onderscheiden en dat doe je juist door het anders in te zetten dan je collega freelancers.
 
Doe het dus vooral op jouw manier, maar wel na een beetje onderzoek om zeker te weten dat je op het juiste kanaal zit of zo dat je in ieder geval kunt bijsturen.

Door: Robin Peek

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin 

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play