Inschrijven bij de kvk? 5 tips!

Gepubliceerd op 14 Mei 2019

Je bedrijf gaat pas echt van start, wanneer je inschrijft bij de KvK. Het klinkt misschien ontzettend spannend en het is natuurlijk ook een grote stap. Maar toch is het inschrijven bij de KvK niks spectaculairs. Binnen 15 minuten en 50,- euro lichter, loop je zo weer de deur uit, mits je goed voorbereidt bent. Ga je binnenkort inschrijven bij de KvK? Lees dan deze tips! 
 
 

1.     Bekijk of je bedrijfsnaam beschikbaar is

Ein-de-lijk heb je een bedrijfsnaam bedacht die lekker klinkt en waarvan de URL ook nog eens van beschikbaar is. Perfect! Of… toch niet? Het kan namelijk zijn dat je bedrijfsnaam al geregistreerd is als merk en dus toch al geclaimd is door een ander bedrijf. Een KvK medewerker kijkt namelijk alleen of er een bedrijf in de regio is met die naam. Om ervoor te zorgen dat je later geen conflict krijgt, is het verstandig om te checken dat je bedrijfsnaam geen merkregistratie heeft of in het handelsregister staat. 
 

2.     Denk na over je startdatum

De inschrijving bij de KvK hoeft niet de officiële startdatum van je bedrijf te zijn, maar wordt door andere instanties snel aangenomen als je startdatum. Op zich niet problematisch, zolang je aan je startdatum denkt. Als starter heb je namelijk recht op een startersaftrek die 3 jaar geldig is en alleen als je het urencriterium, van 1225 uur hebt gehaald in dat kalenderjaar. Schrijf je bijvoorbeeld bij de KvK in op 1 december dan kun je die jaar nooit meer 1225 uur halen. De meeste starters zullen dan ook op de eerste week van januari inschrijven bij de KvK.
 

3.      Bereid je voor

Iedere inschrijving is anders. Maar over het algemeen wil de KvK direct bij inschrijving een aantal zaken weten. Komt er bijvoorbeeld personeel in je bedrijf? Wat voor import en expert kosten heb je? Welk ondernemingsvorm is je bedrijf? Welke diensten biedt je bedrijf aan? Wees gerust, een KvK medewerker wil graag weten dat je bedrijf geen opvlieging was, maar dat je goed hebt nagedacht over je bedrijf. Dat je bedrijf echt van de grond kan komen. Lastige vragen stellen horen daar eenmaal bij.
 

4.     Neem je legitimatiebewijs, bedrijfsnaam, pinpas en elevator-pitch mee

Daarnaast moet je ook een geldig legitimatiebewijs, pinpas, meenemen. Vergeet ook niet een korte elevatorpitch, een unieke bedrijfsnaam te bedenken en de juiste ondernemingsvorm door te geven.
 

5.     Bewaar het bonnetje

Bewaar het bonnetje van de KvK-inschrijving. Deze kosten kan je namelijk later declareren. 
 
 
Veel succes!
 
 
Door: Concept Adapt, Misty Path

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play