Introvert en ondernemer? geen probleem!

Gepubliceerd op 10 April 2019

Onlangs stond ik voor een zaal vol mensen te tolken voor een Engelstalige Dame, die zo gepassioneerd was over haar onderwerp dat ik haar amper kon bijhouden. Halverwege haar toespraak zei ze ineens: Ik ben eigenlijk heel introvert! Vervolgens vertelde ze over haar jeugd in een piepklein dorpje in Canada, dat ze moeder was van 5, ondertussen volwassen, kinderen, en hoe het zo gekomen was dat ze nu de hele wereld rondreisde om haar verhaal te vertellen.

Na afloop was er gelegenheid om na te praten onder het genot van een kopje koffie, en ik kwam met meerdere mensen in gesprek – niet tegelijk, maar met de een na de ander. Ik ben namelijk ook introvert. Groepsgesprekken vind ik soms lastig, maar met een persoon praten, of, zoals deze gastspreekster, voor een hele zaal vol mensen lukt het mij prima – als ik maar niet word onderbroken, want dan raak ik de draad kwijt.

De opmerking over “introvert zijn” had mensen best wel aan het denken gezet. Men had het niet verwacht van iemand die zo vurig kon praten. En dus raakten we in gesprek erover, wat dat woord eigenlijk inhoudt, en hoe belangrijk het is, om van ons zelf en van de ander te weten hoe we in elkaar zitten.  

ER IS NIETS MIS MET JE!

Een (ook introverte) dame vertelde mij dat zij zich vaak best wel gekwetst voelt, wanneer ze opmerkingen krijgt in de zin van: “Jij bent altijd zo stil!” – alsof dat iets verkeerds zou zijn. Wanneer iemand niet zo veel zegt in een groep, dan kunnen anderen zich eraan ergeren of het als iets negatiefs opvatten, omdat zij denken dat diegene “niet open is” of “niet meedenkt”. 

Als ZZP’er moet je jezelf verkopen – je moet dus praten over jezelf en dat wat je kan. Daarom denken sommigen dat het in deze situatie een voordeel is om extravert te zijn. Dat is echter een misvatting. Introvert of extravert zijn, zijn allebei niet goed of fout. Het zijn gewoon twee verschillende manieren, hoe mensen informatie verwerken en hoe zij hun eigen inbreng delen. Beide manieren hebben sterke kanten die je kan benutten en ook valkuilen, die je kan omzeilen, wanneer je je ervan bewust ben.

Introverte mensen verwerken dat wat zij horen en hun eigen gedachten van binnen. Zij gaan in gesprek met zichzelf, wegen af en denken na, zonder dat iemand daar iets van meekrijgt. Als er op dat moment een ander persoon aanwezig is, dan hoort hij of zij … alleen maar stilte. Pas wanneer het denkproces helemaal klaar is, kan de introverte persoon de conclusie ervan meedelen. Dat is dan vaak maar één zin, die alles samenvat.
Extraverte mensen, die hun hele denkproces graag hardop uiten, omdat zij anders niet tot een conclusie kunnen komen, kunnen deze stilte soms irritant of zelfs ergerlijk vinden. 

WEES JE BEWUST VAN JE STERKE KANTEN

Ben je introvert en heb je, toen je besloot om ondernemer te worden, daar negatieve opmerkingen over gehoord? Leg die dan gewoon naast je neer en laat je er niet door belemmeren! Uiteindelijk gaat het erom dat je goed werk levert en je aan je afspraken houdt.

Omdat je de gewoonte hebt, altijd eerst goed na te denken voordat je iets zegt, zullen mensen jouw mening juist gaan waarderen, wanneer ze je beter leren kennen. Je weet waar je het over hebt en je kunt met goede oplossingen komen. – En je zult niet gauw iets uitflappen, waar je later op terug moet komen, of waar je zelfs sorry voor moet zeggen. 

Iedereen komt in zijn werk uitdagingen tegen. Als je goed bent in je vak en plezier hebt in wat je doet, dan gaat het je ook lukken te leren hoe je met lastige situaties om moet gaan.

LEG UIT HOE JE IN ELKAAR ZIT

Meestal is dat al alles, wat er nodig is. Mensen staan er vaak niet bij stil dat anderen anders in elkaar zitten dan zijzelf. Als je even kort benoemt dat je introvert bent – een uitgebreide psychologische les is echt niet nodig – dan zullen je gesprekspartners je beter begrijpen.

LAAT JE NIET OVERROMPELEN

Zit je in een gesprek of een vergadering en ineens word je een vraag gesteld of een voorstel gedaan dat je helemaal overvalt? Laat je dan niet onder druk zetten, maar zeg duidelijk dat je even tijd nodig hebt om hierover na te denken. Benoem ook, wanneer je het antwoord wel zult hebben: “Ik kom er straks (of morgen, of volgende week, etc.) op terug.” Het is wel heel belangrijk dat je je altijd aan deze beloftes houdt en daadwerkelijk op het genoemde tijdstip met een antwoord komt.

Dit werkt veel beter dan een ongemakkelijke stilte, of dat je te snel iets zegt, waar je achteraf zelf niet blij mee bent. Ik heb tot nu toe de ervaring gemaakt dat mensen het juist waarderen, wanneer ik de tijd neem om over hun vragen of ideeën na te denken en vervolgens ook nog met een weldoordacht antwoord kom. 

WEES VOORBEREID

Sta je elke keer met een mond vol tanden, wanneer iemand je onverwacht vraagt wat je ook alweer doet, of weet je altijd pas na afloop van een gesprek wat je eigenlijk had moeten zeggen? Geef de moed niet op! Dit zegt niets over of je wel of niet goed bent in je vak! 

Een simpel trucje dat mij veel heeft geholpen is de beroemde ‘elevator pitch’. Stel je voor, je staat in de lift met degene voor wie je echt heel graag een opdracht zou willen doen, en je hebt één minuut de tijd om hem/haar te overtuigen dat hij/zij jou moet inhuren. Hoe ga je vertellen, wat je doet, hoe je dat doet, en waarom jij het beter doet dan alle anderen? Schrijf dit voor jezelf op en leer het uit je hoofd. Waarschijnlijk ga je het nooit echt op die manier in een gesprek opzeggen. Maar het feit dat je hier goed over na hebt gedacht zal je zeker helpen, om het de volgende keer wel goed te verwoorden.

Ga op dezelfde manier te werk, wanneer je een moeilijk gesprek moet voeren, bijvoorbeeld over een prijs onderhandelen of tot een schikking komen met een klant die niet tevreden is met je werk. Bedenk, hoe het gesprek zou kunnen lopen, en wat je in welke situatie zou willen antwoorden. En wat je eigen punten zijn, die jij wil benoemen! Maak desnoods een spiekbriefje (dat je vervolgens niet echt hoeft te gebruiken). Je zult zien dat dit iets is wat je gewoon kunt aanleren en oefenen door het vaak te doen. Na verloop van tijd zal het steeds makkelijker gaan.
 
 
 
Ute de Vries
Freelance vertaler Duits – Nederlands – Engels 
www.fromwordtowordtranslations.com

 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play