Tips voor opdrachtgevers

Gepubliceerd op 9 Augustus 2019

Wij Freelancers speuren regelmatig de actuele opdrachten af naar nieuws om jullie met volle energie van dienst te kunnen zijn. We hebben allen waarschijnlijk een aantal gemeenschappelijke delers: passie voor ons vak en de wens om onze opdrachtgevers snel en professioneel van dienst te zijn. En toch zou de communicatie en aanpak vanwege de opdrachtgevers wat kunnen bijgeschaafd worden. Hierbij enkele tips.
 

Geef een minimum aan relevante informatie

 
Ook al komt de meeste informatie wel op het moment van een match, toch kunnen enkele opdrachtgevers ons enthousiasme beter aanwakkeren door specifieker te zijn dan wat nu soms beschreven staat. Zorg dat je minstens de volgende elementen in je korte beschrijving verwerkt:

  • Sector van de opdracht. Bijvoorbeeld: finaniële markten, toerisme, voeding, opleiding, HR, metaalverwerkende industrie, computers… Zo kunnen experten in dat domein sneller en meer gemotiveerd gaan reageren.
  • Duur van de opdracht. Bijvoorbeeld: 3 maanden aan 2 dagen per week; 1 dag per maand; een jaar lang voltijds; etc.
  • Plaats van de opdracht. Vaak wordt vermeld “werken kunnen vanop afstand uitgevoerd worden, maar af en toe is een touch-point in levende lijve nodig”. Wees specifiek wat af en toe is en waar het zou moeten plaatsvinden.
  • Specifieke vereisten en kennis. Probeer zo goed mogelijk te beschrijven wat je echt zoekt. Hoe meet je wie een “creatieve duizendpoot” is? Probeer te verwoorden wat de cruciale skills van die persoon zijn, zodat mogelijks perfecte kandidaten reageren in plaats van te denken dat ze ook de afwas zullen moeten doen voor een adviserende opdracht.
  • Antwoord snel en duidelijk op de vragen van een mogelijks goede kandidaat. Jullie samenwerking begint misschien wel vanaf dat moment, en een goede klik zorgt meestal voor een goede afloop.
 

Respecteer de waarde van de Freelancer met een correcte prijs

 
Ik zie soms opdrachten van hetzelfde soort aan heel uiteenlopende prijzen. Soms is het een vaste prijs voor de opdracht zonder het aantal dagen te specifiëren; soms is het een heel erg laag uurloon. Probeer consistent te zijn en ga niet te losjes om met het bepalen van de prijs die je bereid bent te betalen. Je kan bijvoorbeeld niet dezelfde som betalen aan iemand die van nul een heel complex en specifiek stuk schrijft over cyber security en daar de nodige research voor gedaan heeft of credentials uit een verleden heeft opgebouwd; in vergelijking met een tekstherlezer die je taal- of schrijffouten uit je paper haalt. Ga kijken naar het cv dat je kandidaat aanhecht; waar de waarde van de persoon waarschijnlijk mooi op af te lezen valt. Vergelijk wat je collega’s geven, en pas je aan de benchmark aan.
 

Groeiende workforce

 
Wees duidelijk, schenk klare wijn, respecteer uw Freelancers; en denk eraan dat Freelancers een groeiende workforce zijn op de arbeidsmarkt. Er zijn tendenzen binnen de wereld van HR om bedienden, arbeiders, freelancers en consultants allen op gelijke wijze te gaan behandelen, want ze helpen allen samen meebouwen aan jouw toekomst en succes. Ze zijn niet langer het goedkoopste alternatief maar gaan binnenkort volledig integreren binnen je personeelsbestand. Hou daarmee rekeing, want wie weet kom je zelf op een dag in het leger van de Freelance


U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Yvonne Horsselenberg

Yvonne is freelance tekstschrijver en bedrijfsblogger. Ze schrijft teksten voor websites, vakbladen en nieuwssites. 

blogger1

Dani van Herk

Dani is een freelance video editor, sound design en schrijver. Zij is gek op het vertellen van verhalen en heeft hier dan ook haar beroep van gemaakt.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play