Gepubliceerd op 28 Maart 2019
Als freelancer is het belangrijk om aan de wereld te laten zien wat je doet en wie je bent. Dat doe je bijvoorbeeld met een goede website of mooie folders. Maar tegenwoordig schakel je natuurlijk ook de sociale media in. Ben jij al actief op Twitter, Facebook of Instagram? Of komt het er steeds maar niet van? Hoe dan ook: tips om met zo weinig mogelijk tekst je doel te bereiken, kun jij vast wel gebruiken.
Tip 1 Neem één onderwerp per keer
Schrijf per post over één onderwerp vanwege de beperkte ruimte. Heb je veel te vertellen? Doe dat dan in een andere post. Als onderwerp kies je bijvoorbeeld een nieuwe dienst of nieuw product, een succesvol project, je eigen blogs of een nieuwsbericht op je vakgebied. Zorg dat de tone-of-voice en inhoud aansluiten bij je doelgroep.
Tip 2 Schrijf actief en puntig
Schrijf in de tegenwoordige tijd en maak korte zinnen. Gebruik geen woorden als worden, zullen en kunnen. Dat scheelt weer flink tekens en het leest ook nog eens prettiger.
Tip 3 Pas op met afkortingen
Je hebt maar weinig tekens om te vertellen wat je wilt. Dan is het verleidelijk om veel afkortingen te gebruiken. Maar het is beter om je bericht te herschrijven tot een kortere versie. Of kijk eens kritisch naar de bijvoeglijke naamwoorden in je bericht.
Tip 4 Linkje naar je website of blog
Veel freelancers gebruiken Instagram of LinkedIn om potentiële klanten naar hun website of nieuwste blog te ‘lokken’. Je bericht is dan een korte samenvatting van je diensten of de blog, plus een link naar je website of de blog. Geef voldoende informatie om te weten waar het over gaat, maar verklap niet alles. Dan maak je lezers nieuwsgierig.
Tip 5 Beweeg mensen tot actie
Wil je dat je lezers je bericht delen? Of je website bezoeken? Vraag dat dan gewoon. Zet onder het bericht bijvoorbeeld 'graag delen'. Het werkt echt!
Tip 6 Vergeet je volgers niet
Als iemand reageert op je bericht, laat dan weten dat je zijn of haar reactie hebt gelezen. Beantwoord vragen zo snel mogelijk. En deel zelf ook eens berichten.
Tip 7 #Hashtags!
Je kent ze vast wel, de ‘hekjes’ met een woord of woordgroep erachter, zoals #schrijvenvoorsocialmedia. Hiermee link je jouw bericht aan andere berichten met hetzelfde onderwerp. Mensen vinden jouw bijdrage aan de sociale media dan sneller. Voor freelancers kan een hashtag handig zijn om een dienst aan nieuwsberichten te koppelen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Yvonne Horsselenberg is freelance tekstschrijver. Ze schrijft teksten voor websites en nieuwsbrieven, artikelen voor vakbladen en online nieuwssites, en nog veel meer. Kijk voor meer informatie op www.tekstgenoot.nl