Zo gebruik je social media in 2017 | Freelancer.nl

Zo gebruik je social media in 2017

Gepubliceerd op 8 Februari 2017

Social media, was het tien jaar geleden nog een woord wat nieuw en vreemd klonk, Vandaag de dag is het bijna niet meer weg te denken uit ons bestaan. We lezen de laatste Tweets, checken een profiel en we ‘Facebooken’ soms meer dan ons lief is. En vaak is dat alleen informatie die privé voor ons interessant is. Velen zien het als een vorm van ontspanning, anderen zien het als een bron van ergernis en ‘verdoen van je tijd’.


Social media is HOT

Even wat gegevens op een rijtje. Facebook is – vast geen verrassing – het meest populair. Vooral de persoonlijke pagina’s doen het nog steeds erg goed maar ook bedrijfspagina’s zijn steeds vaker te vinden. Simpelweg omdat het allemaal op één-en-hetzelfde platform en met enkele klikken te vinden is. Niks op een andere website inloggen of aanmelden maar gewoon met een simpele klik. Op Facebook liggen privé en zakelijk heel dicht bij elkaar, iets wat in jouw branche misschien heel wenselijk is.
Op afstand volgt LinkedIn, het – naar eigen zeggen – grootste professionele onlinenetwerk ter wereld. LinkedIn is een platform wat het vooral goed doet om profielen te checken, mensen te scouten en eerste zakelijke digitale contacten te leggen.  Door het ‘volgen’ van specifieke groepen die op jouw branche van toepassing zijn kan je bijvoorbeeld heel gericht informatie uitwisselen maar ook vacatures plaatsen of vinden.
Pinterest, Instagram en Twitter volgen op gepaste afstand.
Twitter is vooral bekend van de korte berichten, al dan niet voorzien van een afbeelding of een link naar een artikel of website. Pinterest is vooral een platform voor ‘moodboards’. Met behulp van beeldmateriaal vanaf het hele web kan je eigen ‘boards’ maken, onderhouden en delen. Bij Instagram gaat het om zelfgemaakte foto’s en video’s. De twee laatste platforms zijn dus meer van de beelden dan van woorden.


Bron van informatie

Met deze verschillende vormen van social media kan je ook jouw bedrijf heel goed ‘in the picture’ zetten. Denk maar eens aan meer naamsbekendheid, je producten of diensten in het voetlicht, meer interactie met je huidige klanten - die door goed Social media gebruik zomaar jouw ambassadeur kunnen worden…
Daarnaast biedt social media je een grote bron van informatie over je (potentiele) klanten en hun wensen en kan het een eerste moment zijn waarop contact gelegd wordt. Social Media kan daarom ook voor jouw bedrijf effectief zijn, je moet alleen wel weten hoe je het moet inzetten en gebruiken. Anders blijft het zwemmen tegen de stroom in en kost het je meer tijd dan dat het wat voor je oplevert.


Social media strategie

Lukraak maar wat doen op diverse social media kanalen heeft het minste effect en geeft de grootste ergernis. Je goedbedoeld enthousiasme zal verzanden in een terugkerend ‘wat zetten we nu weer op internet’ en uiteindelijk wordt er nog maar sporadisch wat gepost (en soms nog minder dan dat….).
Een goed doordachte social media strategie ligt dus aan de basis van je succes. Plan daarom een aantal dagdelen in om te onderzoeken wie jouw klant is, wie is je publiek, welke bezoekers komen op jouw website terecht en welke pagina is erg ‘in trek’. Ook is het belangrijk om voor jezelf in kaart te brengen welk nieuw publiek je zou willen aanspreken. Wat doen ze, waar zijn ze te vinden en wat kan jij doen om dat nieuwe publiek jouw klant te laten worden.
Door gerichte berichten op verschillende social mediakanalen te posten ontstaat veel belangrijke informatie ‘achter de schermen’ waar je mee verder kunt. Welk bericht wordt gedeeld, vaak gelezen en voorzien van reacties en welke berichten niet? Op basis daarvan kan je de ‘tool’ social media veel meer sturend inzetten en bereik je uiteindelijk veel meer.

Zet hulptroepen in

Zelf dagelijks of wekelijks handmatig een bericht plaatsen is tijdrovend. Hulptroepen inzetten is dus het advies om effectief met je tijd om te gaan. Op Facebook kan je berichten inplannen, inclusief foto, filmpje of link. Buffer is bijvoorbeeld een prima gereedschap om berichten op verschillende social mediakanalen in te plannen. Het programma is zeer gebruiksvriendelijk, heeft een ‘free’ versie waarbij je een aantal social mediaplatforms kosteloos kunt voorzien van berichten en inzicht hebt in de Analytics van je berichten. Deze kosteloze versie heeft beperkingen in het aantal social mediaplatforms, de berichten en de analytics. Bij de betaalde versie van Buffer zijn de mogelijkheden ‘onbeperkt’.
Als je agenda al vol is met andere afspraken en verplichtingen, weegt elk uur extra zwaar. Zie je het daarom niet zitten om zelf uit te dokteren hoe je social media effectief in kunt zetten of is het niet jouw ding, zet dan hulptroepen in. Op Freelancer.nl zijn genoeg specialisten te vinden die jouw bedrijf middels social media ‘in the spotlights’ willen zetten. Een goede social mediakalender betaalt zichzelf uiteindelijk terug.

Mirjam Polman – Virtueel Support

Virtueel Support creëert tijd en ruimte in jouw agenda door slagvaardig en flexibel ondersteunende werkzaamheden uit handen te nemen. Zo kan jij je weer volledig op je kernactiviteit richten.
 
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
Meld je dan nu gratis aan!
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play