50%

BLACK FRIDAY ACTIE

Korting op een premium jaarabonnement

{{ days }} Dagen
{{ hours }} Uur
:
{{ minutes }} Min
:
{{ seconds }} Sec
resterend tot de actie afloopt
JA, IK WIL DEZE EENMALIGE KORTING

Onze Black Friday promotie loopt van 21 Nov tot 5 Dec 2022.

Bekijk hier onze actievoorwaarden.
Terug

Aan to-do-lists geen gebrek, maar wat zijn de freelancer not-to-do’s?

 

Wil je als freelancer stress de baas blijven en elke dag met een haalbare workload te maken krijgen, dan is een goede planning essentieel. Je bent geen uitzondering als je zweert bij het maken van to-dolijstjes en zo je dag realistisch inplant. En met deze lijstjes zorg je ervoor dat het werk leuk en overzichtelijk blijft. Een goede planning geeft je voldoende werk elke dag, zonder dat je je moet haasten om het te halen, moet overwerken om het af te ronden of juist rond het middaguur met je duimen zit te draaien.

Ben jij iemand die van lijstjes houdt, dan is het ook geen slecht idee om ook eens te denken aan wat je juist niet wilt doen. Deze lijst is er net zo goed om het werk leuk te houden en om ervoor te zorgen dat jij niet overwerkt raakt. De not-to-dolijst voor freelancers is bedoeld om slechte gewoonten uit de wereld te helpen en jou het werkleven gemakkelijker te maken. Hier vind je 5 gewoonten die je als freelancer snel afleert als je ze op je not-to-dolijst zet.

 

Niet doen: je e-mails te vaak controleren

Als een klant jou een e-mail stuurt, dan verwacht niemand binnen 5 minuten een antwoord. Krijg je e-mails buiten kantooruren om of in het weekend, dan is er niemand die denkt dat je deze ook in je vrije tijd gaat beantwoorden. Het lezen van je e-mails terwijl je ergens anders mee aan het werk bent, is een afleiding. Door dat te doen geef je jezelf werk tijdens het werk, en dat is niet de bedoeling. 

De oplossing is heel simpel; bekijk je e-mails met een schema, bijvoorbeeld elke twee uur. Zorg ervoor dat je geen notificaties krijgt op je telefoon, tablet of desktop als er een nieuwe e-mail op je werk adres binnenkomt. Een notificatie leidt af, blijft je erop wijzen dat je een bericht moet lezen en heeft als je je e-mail toch al elke paar uur leest eigenlijk geen toegevoegde waarde.

 

Tip: bekijk je e-mail alleen tijdens je werkuren. Op die manier houd je vrije tijd en werktijd beter gescheiden en dat schept rust.

 

Niet doen: beloftes maken die je niet kunt houden

Wanneer je bedrijf goed gaat lopen en het werk binnen blijft stromen, is het lastig om nee te zeggen. De dollartekens verschijnen in je ogen, elke keer dat je een verzoek krijgt om werk. Maar als je beloftes maakt die je niet kunt vervullen, kom je hoe dan ook in de problemen; of je komt je afspraken niet na, of je moet overwerken. En beide hebben negatieve gevolgen. Klanten die je een onrealistische belofte gemaakt hebt zullen veel minder snel terugkeren dan klanten waarvan je de verwachtingen wel goed hebt gemanaged. Te veel werken leidt tot een ongelukkige thuissituatie of zelfs een burn-out. Dat zijn al die extra dollars zeker niet waard.

 

Niet doen: geen tijd voor administratie/marketing inplannen

Als freelancer moet je je werktijd slim indienen. Je bent je eigen baas, wat betekent dat je verantwoordelijk bent voor het werk dat je levert, voor het tijdig afronden van je administratie en voor het werven van nieuwe klanten. Met een eenmansbedrijf sta je er nu eenmaal alleen voor. Het voelt misschien zo dat je elke 8 uur per dag aan je werk moet besteden, maar wanneer doe je dan je facturatie, houd je dan je sociale media bij of schrijf je je blog? 

Het is belangrijk dat je al je taken in kaart brengt en deze correct verdeelt over de week. En één dag van de vijf gebruiken voor administratie en marketing is dan helemaal geen slechte ratio. Als je niet aan marketing werkt, ook als het goed gaat, dan droogt de toestroom van klanten op. Is je administratie niet op orde, dan stuur je je facturen te laat en ontvang je je geld niet op tijd. Het is aan jou om te bepalen hoeveel tijd je hieraan wilt besteden elke week, maar die tijd is nooit weggegooid.

 

Niet doen: geen pauzes nemen

Werk je voor een baas, dan krijg je elke dag een aantal pauzes. Vaak is er een lange lunchpauze en daarbij krijg je twee korte pauzes in de ochtend en in de middag. Freelancers zijn verantwoordelijk voor het indelen van hun eigen tijd. Wat te vaak gebeurt, is dat freelancers besluiten aan een stuk door te werken. Pauzeren in je eentje is natuurlijk ook saai en als je alleen thuis bent, wat doe je dan? 

Je zult merken dat je juist productiever wordt als je elke dag een aantal pauzes neemt. En jij bepaalt wanneer. Een kwartiertje tot een half uur in de ochtend en middag doen wonderen. Eet je lunch niet achter je computer of stuur, maar ga aan tafel zitten en neem de tijd. Op die manier krijg je wat tijd voor jezelf en voel je je energieker en helderder dan je weer moet beginnen.

 

Niet doen: je niet-digitale netwerk vergeten

Alles is digitaal tegenwoordig. Marketing vindt plaats via sociale media, contacten gebeuren via e-mail en je levert werk aan zonder dat je persoonlijk met je klanten hebt gesproken. Dat is natuurlijk een stuk gemakkelijker, maar er gaat niets boven persoonlijk contact. In deze digitale wereld is het erg gemakkelijk om te vergeten op een niet-digitale manier aandacht te besteden aan je netwerk. En dat terwijl de meeste freelancers aangeven dat hoor-en-wederhoor een grotere bron van inkomsten blijft dan digitale marketing. 

Door persoonlijk contact te leggen met de leden van je netwerk onderscheid je je van je concurrenten. En je zult zien dat dit in deze tijd bijzonder wordt gewaardeerd. De mensen in je netwerk zijn je ambassadeurs en door die tevreden te houden maken zij reclame jouw bedrijf. Er zijn verschillende manieren waarop je je netwerk op een niet-digitale manier voor je kar spant en uitbreidt.

  • Investeer wat geld in relatiegeschenken, zodat je je trouwe klanten kunt laten zien hoeveel je hen waardeert. Wie weet bij wie een pen met jouw logo onder ogen komt?
  • In plaats van relatiegeschenken kun je ook kortingsbonnen of actiefolders uitdelen onder je netwerk. Zo laat je ze zien dat ze speciaal zijn voor je.
  • Stuur al je trouwe klanten elk jaar een kerstkaart. Het lijkt een klein gebaar, maar op die manier worden alle ontvangers op een feestelijke manier herinnerd aan jouw klantvriendelijkheid en je bestaan

 

Hoe ziet jouw lijst er uit?

Hier geven we slechts 5 voordelen van punten die deel kunnen uitmaken van jouw not-to-dolijst. Het is heel goed mogelijk dat jij ook andere gewoontes wilt afleren. Neem daarom even de tijd voor het maken van jouw persoonlijke not-to-dolijst en hang deze in het zicht op. Op die manier blijven er alleen goede gewoontes over, zodat jij succesvoller, relaxter en nog georganiseerder wordt.

 

-----------------------------------------

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten