50%

BLACK FRIDAY ACTIE

Korting op een premium jaarabonnement

{{ days }} Dagen
{{ hours }} Uur
:
{{ minutes }} Min
:
{{ seconds }} Sec
resterend tot de actie afloopt
JA, IK WIL DEZE EENMALIGE KORTING

Onze Black Friday promotie loopt van 26 Nov tot 5 Dec 2021.

Bekijk hier onze actievoorwaarden.
Terug

8 bewezen marketingstrategieën waarmee je jouw freelance bedrijf op de kaart zet

Freelance werk wordt steeds populairder onder professionals die geen fulltime werk kunnen vinden, die meer tijd met hun familie door willen brengen en die van flexibele werkuren willen profiteren. In Nederland hebben zich onderhand al meer dan 1 miljoen freelancers geregistreerd bij de Kamer van Koophandel en dit getal groeit (mede ook dankzij de pandemie) snel. Deze groei betekent ook dat jij als freelancer steeds meer concurrentie kunt verwachten.

Het is daarom belangrijker dan ooit dat jij blijft adverteren en dat je je diensten actueel houdt. Dat betekent dat je een marketingplan nodig hebt dat opgewassen is tegen de veranderingen in je vakgebied en dat je gebruikt om nieuwe klanten te werven. Met een goede marketingstrategie val je op en onderhoud je een succesvol en toekomstbestendig freelance bedrijf.

Als jij in deze harde wereld wilt kunnen blijven groeien, dan is het essentieel dat je investeert in het formuleren en implementeren van een aantal concurrerende marketingstrategieën. Door dat te doen bouw je niet alleen een trouw en stabiel klantenbestand op, maar ontwikkel je je eigen merk ook. Het draait allemaal om het vinden van een marketingmix die werkt voor jou. Hier vind je alvast 8 voorbeelden van methoden die dan voor jou relevant kunnen zijn.

 

1. Ontwerp een website

Je zult versteld staan van het aantal bedrijven dat geen website heeft en ZZP-ondernemingen zijn daarop geen uitzondering. Deze professionals missen een grote kans om aan hun doelgroep te laten zien dat ze bestaan. Om met klanten in contact te komen, moet je jezelf eerst introduceren. Een website waarop jouw vaardigheden en diensten worden toegelicht is de eerste stap richting het binnenhalen van klanten. 

In dit digitale tijdperk is een website onmisbaar en is dat een van de meest effectieve manieren om klanten te vinden in jouw omgeving en in jouw vakgebied. Heb je geen website, dan kan dat zelfs een reden zijn waarop potentiële klanten liever voor je concurrent kiezen. Je website is je visitekaartje, een bewijs van kwaliteit en een manier voor bezoekers om contact te leggen. Vandaag de dag is het met programma’s zoals WordPress al helemaal niet meer moeilijk om een website te maken en uitbesteden is ook een stuk goedkoper geworden. Er is gewoon geen excuus.

 

2. Zet sociale media kanalen op en bevordert interactie met je doelgroep

 

Je kunt niet meer om sociale media heen, het is overal. Deze kanalen worden al lang niet meer alleen gebruikt om in contact te blijven met familie en vrienden, maar hebben ook een hele belangrijke zakelijke functie. Als freelancer profiteer je van sociale media omdat je je klanten dan een gemakkelijke manier aanbiedt om je te vinden en met je in contact te komen. Het is een ideaal medium om de interactie met je doelgroep te bevorderen en ze op de hoogte te stellen van de laatste ontwikkelingen en prestaties die je hebt geleverd. Doe je dit goed, dan is het bereik enorm.

 

3. Benadruk je portfolio

Als freelancer probeer je geen vaste baan te vinden bij een bedrijf. Daarom is een portfolio een veel betere manier om jouw vaardigheden aan te tonen dan een cv. De portfolio ligt aan de basis van elke freelance carrière en moet altijd inzichtelijk zijn voor geïnteresseerden. Zo krijgen potentiële klanten een goed idee van jouw vaardigheden en ervaring. 

Je portfolio moet gemakkelijk toegankelijk zijn en visueel aantrekkelijk. Het moet informatie op een interessante en efficiënte manier overbrengen. Een portfolio is de beste weergave van jouw vaardigheden en capaciteiten. Doe je dit niet goed, dan is er een kans dat geïnteresseerden al vertrokken zijn voordat ze kunnen zien hoe geweldig je bent.

 

4. Deel informatie ook op andere manieren

Er zijn ook andere manieren waarop je je expertise benadrukt, zoals blogging, vlogging of het maken van een podcast. Door inhoud te creëren voor je website of sociale media kanalen bewijs je jezelf als een professionele freelancer. Het helpt je je freelance diensten aan te kondigen en om potentiële klanten uit te leggen hoe je werkt en wat je doet. 

Door informatie en ontwikkelingen uit je vakgebied te bespreken, bewijs je jezelf als een expert in jouw niche. Tegelijkertijd lever je de kijkers, lezers en/of luisteraars een laagdrempelige manier aan om in contact te komen en trek je meer verkeer naar je website.

 

5. Voeg je bij groepen en community’s in je vakgebied

Als freelancer die zijn of haar eigen ding doet is het gemakkelijk om geïsoleerd te raken. Isolatie is ongunstig, want hoe blijf je dan op de hoogte van wat er gebeurt in je vakgebied? Door lid te worden van relevante groepen en community’s en daar actief aan deel te nemen, leg je een binnendoor weggetje aan naar je website en houd je je eigen kennis actueel.

Ga je dit doen, begin dan niet direct begint met het aankondigen van je diensten. Het is beter om eerst deel te nemen aan discussies, om relevante informatie uit te delen en om meningen te geven die belangrijk zijn voor andere leden van de groep. Op die manier word je een waardig lid van de community en word je gezien als iemand die niet alleen wil adverteren, maar die ook toegevoegde waarde heeft. Je ontwikkelt jezelf als expert in je vakgebied, je wordt gerespecteerd in je community en dat levert je vast klanten op in de toekomst. 

 

6. Werk aan de groei van je netwerk

Nu je een bekend persoon bent geworden in je vakgebied en community’s, wordt het gemakkelijker om contact te leggen met andere professionals. En deze mensen zullen ook antwoorden. Netwerken is cruciaal als je jouw freelance bedrijf wilt laten groeien. Wanneer met andere freelancers spreekt, vertel je ze dan over de diensten die jij aanbiedt en over je doelgroep. 

Je bespreekt wat je doet en wie je bent ook met anderen, zelfs met de kassière bij je supermarkt. Netwerken gebeurt niet alleen online, op beurzen of conferenties. Het opzetten van een nieuwsbrief is dan een uitstekende manier om de mensen in je netwerk op de hoogte te houden. Houd ze tevreden door ze speciale acties aan te bieden, omdat ze jouw ambassadeurs zijn. En als iemand jouw producten of diensten dan nodig heeft, denken ze direct aan jou.

 

7. Schrijf je in bij Freelancer.nl

Vooral als beginnende freelancer kan het lastig zijn om werk te vinden en een online platform zoals Freelancer.nl is dan een ideale manier om bekendheid te krijgen. Door je profiel correct in te vullen kun je je vaardigheden en ervaring net zo goed duidelijk maken als met een portfolio. Reageer op opdrachten en je begint bekendheid te krijgen. Voer de opdrachten goed uit, en je opdrachtgevers zullen je belonen met een positieve beoordeling. Dat levert je weer meer opdrachten op. Ook op dit platform werk je aan je netwerk, je zichtbaarheid en je reputatie als professionele en bekwame freelancer. En begint het dan allemaal te lopen, dan is het een ideale plek om op terug te vallen als je een keer om werk verlegen zit.

 

8. Het draait allemaal om positieve zichtbaarheid

Als freelancer heb je te maken met strenge concurrentie en jij wilt als de beste naar voren komen. Dat doe je met de 7 bovenstaande strategieën, maar er is veel meer wat je kunt doen. Reageren op (negatieve) recensies, bijvoorbeeld, levert zichtbaarheid op, maar zoekmachine adverteren ook, zoekmachine optimalisatie of remarketing. Het is zaak dat jij de ideale marketingmix vindt voor jouw bedrijf. Soms is het dan beter om enkele strategieën uitstekend uit te voeren, dan het matig te doen op vele vlakken. Heb je de perfecte mix gevonden, dan breng jij je freelance bedrijf uit de online onzichtbaarheid en vlieg jij je concurrentie voorbij.

 

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten