Eerlijk acquireren, bestaat het nog? | Freelancer.nl

Eerlijk acquireren, bestaat het nog?

Gepubliceerd op 25 Augustus 2016

We hebben er allemaal wel eens over gehoord. De verkoper aan de deur die zijn voet gebruikt om te voorkomen dat je de deur dichtgooit voordat hij zijn verhaal heeft kunnen doen. Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar we weten allemaal wat ermee wordt bedoeld.

De irritatie die we voelen als de bel gaat als je net staat te koken en iemand probeert je over te halen om lid te worden van één of ander goed doel, is ongetwijfeld herkenbaar. Of dat telefoontje waarin men je verleidt over te stappen naar een andere energieleverancier omdat je nu toch echt te veel betaalt. En je hoeft er helemaal niets voor te doen!

Mijn weerstand tegen deze vorm van acquisitie groeit met de dag. Ik vind het ongelooflijk storend als ik van een semi-vrolijke dame of heer moet horen hoe fijn ze het vinden dat ze mij blij kunnen maken met de ‘aanbieding van mijn leven’. Dat ze me gunnen dat ik veel prijzen ga winnen of het geweldig vinden dat ik met een extra gratis lot mag meespelen. Dat moet ik dan natuurlijk wel weer op tijd opzeggen, want anders zit ik de rest van het jaar vast aan een extra (betaald) lot per maand.

Misschien komt het doordat ik in het communicatievak zit en het sneller doorzie, maar ik vind het zo onoprecht! Ik moet me beheersen om niet direct onaardig te worden. Deze mensen doen tenslotte ook hun werk, maar ik kan echt kwaad worden als aan het eind van het verhaal altijd weer het bekende ‘addertje’ oppopt. Want het kost altijd geld. Voor niets gaat de zon op.

Eerlijk duurt het langst
Deze vorm van acquisitie en het gevoel dat het bij me oproept is voor mij een belangrijke leidraad in mijn eigen acquisitiestrategie. Want natuurlijk wil ik ook mijn werk verkopen en heb ik opdrachten nodig om te bestaan. En ik trap ook wel eens in die valkuil dat ik het mooier wil maken dan het werkelijk is. En dan speelt ook nog mee dat je als freelancer geen vast inkomen hebt, dus een beetje ‘smokkelen’ is heel begrijpelijk. Maar ik ben me er constant van bewust dat mijn verhaal helder en duidelijk moet zijn en dat ik mensen niet om de tuin wil leiden. Ik wil vanaf het begin open kaart spelen en mijn potentiële klanten laten zien dat ik ze verder kan helpen én dat daar een prijskaartje aan hangt. Wat mij betreft duurt eerlijk echt het langst!

Geven en nog eens geven
In mijn relatief korte loopbaan als freelance communicatieprofessional heb ik aardig wat geleerd op het gebied van acquisitie. Bijvoorbeeld dat je niet opeens moet gaan netwerken als je geen werk meer hebt. Daar heb ik mijn vingers flink aan gebrand. Het is namelijk overduidelijk dat je opdrachten zoekt als je alleen om die reden gaat acquireren en plotseling wilt koffiedrinken met deze en gene. Dat heeft die potentiële opdrachtgever natuurlijk zo door! Mijn devies is dat je vooral moet geven. En wie geeft? Juist, die krijgt uiteindelijk iets terug.

Mond tot mond
De oudste en wat mij betreft meest effectieve manier van acquireren is nog steeds ‘mond tot mond’ reclame. Als mensen weten wat je kunt, als anderen positief zijn over jouw werk en daarover iets willen zeggen, zegt dat duizend keer meer dan een goeie website of dat leuke flyertje waar je uren op hebt zitten zweten. Natuurlijk moet dat er ook zijn, maar het gaat om de referenties, om je naamsbekendheid. En die krijg je ook door zichtbaar te zijn.

Zorg dat mensen je gaan verbinden aan jouw specialisme of product. Dat kan door een blog of vlog op te starten. Door je aan te sluiten bij groepen en communities en je netwerk op social media uit te breiden. Of er over te vertellen tijdens verjaardagen, netwerkborrels en andere evenementen. En ja dat kost tijd. Maar ik geloof oprecht dat al die tijd die je steekt in dat ‘geven’ uiteindelijk terugbetaalt. Dus als je bezig bent met acquireren houd dan de gedachte ‘’Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet’ in je achterhoofd. Amen! 

Door: Elisa Salentijn
 
Elisa heeft o.a. gewerkt voor Achmea, Wageningen UR, Jeen bureau voor communicatie en Involve. Ze helpt graag om communicatie op de rails te zetten en te houden. Met meer dan 20 jaar ervaring in bedrijfsleven, (semi) overheid en aan bureauzijde zorgt zij ervoor dat communicatie het gewenste effect oplevert en aankomt! 
 
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Maaike van Walstijn

Als meester-veranderaar / adviseur helpt Maaike bedrijven & teams graag om problemen op te lossen en veranderingen te laten slagen.

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Loes Orrú-Provoost

Loes heeft erg veel ervaring op het gebied van vertalen, lokalisatie en transcreatie in het Nederlands, Italiaans, Duits en Engels. 

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Marcel Pelzer

Marcel is onze specialist bij de invoering van modelcontracten. Samen met zijn zakenrelatie kijkt hij verder dan alleen het contract.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play