50%

BLACK FRIDAY ACTIE

Korting op een premium jaarabonnement

{{ days }} Dagen
{{ hours }} Uur
:
{{ minutes }} Min
:
{{ seconds }} Sec
resterend tot de actie afloopt
JA, IK WIL DEZE EENMALIGE KORTING

Onze Black Friday promotie loopt van 21 Nov tot 5 Dec 2022.

Bekijk hier onze actievoorwaarden.
Terug

Als freelancer je tarieven bepalen, hier houd je rekening mee

Eén van de vele beslissingen die je moet maken als je als freelancer gaat werken is welke tarieven je gaat vragen. Aan de ene kant mogen deze niet te hoog liggen, want dan concurreer je niet. Aan de andere kant doe je jezelf tekort met te lage tarieven en krijg je niet het inkomen dat je zou kunnen verdienen.  Het is goed om de tijd te nemen voor het vinden van de perfecte balans. Dan concurreer je en krijg je elke maand een eerlijk inkomen. Bij het bepalen van je tarieven zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden en deze bespreken we hier.

 

Wat moet je minimaal verdienen?

Het begint met het vaststellen van een minimaal inkomen dat je wilt realiseren. Dat hangt af van de uitgaven die je hebt elke maand. Als freelancer moet je zelf zorgen voor vrije dagen, voor opleiding, moet je belasting betalen, je ziektekostenverzekering bekostigen, heb je gereedschap, materiaal en apparaten nodig, moet je je pensioen opbouwen, moet je investeren in marketing, enzovoorts. Van het geld wat er binnenkomt moet je deze zaken kunnen bekostigen én een goed salaris overhouden om van te leven. Maak een goede berekening en bepaal zo wat je minimaal zou moeten verdienen. Hier zijn ook handige tools voor online, specifiek ontwikkeld voor Zzp'ers.

 

Wat zijn je unique selling points?

Je unique selling points zijn de kenmerken waarmee jij je onderscheidt van de rest. Het zijn de redenen waarom klanten graag wat extra betalen voor wat je levert. Voorbeelden van unique selling points zijn je ervaring, je specialisaties of het feit dat je de nieuwste apparatuur of programma’s gebruikt. Met deze punten kun je je tarieven verhogen, omdat je iets extra’s te bieden hebt. Zorg ervoor dat je unique selling points ook duidelijk zijn aangegeven op je website, zodat als bezoekers je tarieven zien, ze ook begrijpen waarom deze zo zijn.

 

Tarieven per uur of per andere eenheid?

Vervolgens vraag je je af of je per uur of met een andere eenheid betaald wilt worden. De ene dienst leent zich beter voor uurtarieven, maar dat is bij andere diensten een minder goed idee. Voor tekstschrijvers, bijvoorbeeld, is het soms beter om een tarief per woord te rekenen, omdat de klant dan zeker weet dat er niet wordt gesjoemeld. Het aantal woorden staat vast en kan bewezen worden, terwijl dat met het aantal uren dat je werkt niet zo is. Daarbij weet iedereen dan ook vanaf het begin exact wat de prijs gaat worden. Deze keuze is aan jou, dus denk even na over wat voor jou de beste optie is.

 

Variabele prijzen en toeslag

Nu bepaal je of je voor je diensten een vaste prijs wilt vragen of dat je de tarieven wilt laten afhangen van de inhoud van de klus. Om bij het voorbeeld van tekstschrijvers te blijven; deze vragen vaak een ander tarief voor simpele opdrachten dan wanneer het een specialistisch onderwerp betreft. Ze vragen ook meer voor SEO teksten dan voor standaard teksten. De prijs per woord die ze dan op hun website aankondigen is een van/tot prijs en geen vaste prijs. 

Daarbij is er ook altijd sprake van een toeslag als er om spoed gevraagd wordt, bijvoorbeeld, of als er in het weekend moet worden gewerkt op verzoek van de klant. Denk hier even goed over na, en vraag jezelf af waarvoor je hogere en je lagere tarieven wilt rekenen en hoeveel je extra wilt ontvangen als je buiten kantooruren of met spoed wordt ingeschakeld. Meestal heeft dat eerste te maken met de arbeidsintensiviteit van de klus en kies je bij de toeslag een percentage uit.

 

Wat doet de concurrentie?

Een laatste punt om in overweging te nemen is wat de tarieven zijn van de bedrijven waarmee je direct concurreert. Kijk dan niet alleen naar de tarieven zelf, maar ook naar de unique selling points waarmee deze worden bepaald. Het is helemaal niet erg dat een bedrijf lagere tarieven vraagt dan jij, zo lang ze ook minder ervaring hebben of geen specialisme kunnen aanbieden. Bekijk de tarieven van zoveel mogelijk van je concurrenten en bepaal hoe jij daar tussen past.

 

Je tarieven vaststellen

Met alle informatie die je hebt ingewonnen over wat je minimaal moet verdienen om rond te komen, over wat je unique selling points zijn, over hoe je je bedragen in rekening wilt gaan brengen en over wat de concurrentie doet, heb je vast een goed beeld van wat je kunt en moet vragen. Neem als beginnende freelancer geen genoegen met lagere tarieven, want klanten betalen graag wat extra voor een betrouwbaar en vakkundig iemand. Daarnaast wekken lage tarieven ook argwaan op, want dat wordt geassocieerd met slechte kwaliteit.

Je tarieven moeten jou allereerst niet in de financiële problemen brengen. Daarbij moeten ze eerlijk, duidelijk en concurrerend zijn. Door hier even de tijd voor te nemen en op de bovenstaande zaken te letten, bepaal jij ook de beste tarieven voor de diensten die je levert.

 

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten