Belangrijke Google factoren voor een goede website | Freelancer.nl

Belangrijke google factoren voor een goede website

Gepubliceerd op 13 Juni 2017

Een goede website is tegenwoordig essentieel als ondernemer. Dagelijks zijn er allerlei mensen op zoek naar producten, diensten, en informatie.
 
Als ondernemer wil je dus graag dat deze mensen op jouw website uitkomen en het liefst dat zij ook nog eens daadwerkelijk tot aankoop of aanvraag overgaan.
 
Wat een goede website is, is verschillend per branche maar je doet er sowieso goed aan om in de ogen van Google een goede website te hebben.
 
In dit artikel licht ik drie Google factoren uit voor een goede website.
 

Mobielvriendelijkheid 

Ken jij nog iemand zonder mobiele telefoon? Die kans wordt steeds kleiner. Al in 2015 had 4 op de 5 Nederlanders een mobiele telefoon. Het is dan ook niet zo vreemd dat Google elk jaar weer een stijging ziet in het aantal zoekopdrachten vanaf een mobiele telefoon.
 
Mobielvriendelijkheid is een van de meest besproken Google rankingfactoren van de laatste jaren. Ik heb vorig jaar enkele trainingen van Google mogen bijwonen en steevast werd er begonnen met het feit dat je website mobielvriendelijk moest zijn.
 
Een mobielvriendelijke website is minstens net zo makkelijk te gebruiken op een mobiele telefoon als op een desktop of laptop.
 

Snelheid

Niemand houdt van wachten. Op het internet is ons geduld zelfs nog wat sneller op dan in de offline wereld. Uit onderzoeken blijkt zelfs dat de meerderheid van de internetgebruikers afhaakt wanneer de laadtijd van een website langer dan 4 seconden bedraagt.
 
Hoe sneller jouw pagina’s laden, des te beter voor je positie in Google. Jouw bezoekers houden van snelle pagina’s, dus Google houdt van snelle pagina’s.
 
Met de gratis PageSpeed Insights tool van Google kun je gemakkelijk zien hoe Google de snelheid van jouw website beoordeeld.
 
Relevantie
 
Je website kan nog zo snel zijn en geweldig werken op alle apparaten maar als jouw website niet overeenkomt met de zoekopdracht van een Google gebruiker zal je niet getoond worden.
 
In de praktijk is dit ook heel logisch. Stel dat iemand zoekt op een zoekterm als kunststof mobiele telefoon hoesjes en jij hebt een website waar je jouw diensten als glazenwasser aanbiedt dan heeft het ook helemaal geen zin om getoond te worden aan deze persoon.
 
Hoe relevanter jouw content (tekst, foto’s, illustraties, video’s etc.) is als resultaat voor de gebruiker van Google, des te beter.
 
Bepaal voor jezelf dus goed op welke zoekwoorden jij gevonden denkt te worden en zorg dat jij content hebt die aansluit bij deze zoekwoorden.
 
Hier is het belangrijk dat je niet kijkt naar de zoekwoorden waar op jij gevonden wil worden maar naar de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om diensten of producten, zoals die van jou, te vinden.
 
Zo kan het zijn dat jij denkt dat je mensen zoeken naar mobiele telefoon hoesjes maar misschien zoekt jouw doelgroep wel op bescherming mobiele telefoon of specifiek op iPhone hoesjes, Samsung telefoonhoesje etc.


Conclusie 

Naar verwachting zijn er in totaal meer dan 200 factoren waar Google’s algoritme naar kijkt om te bepalen welke positie een pagina krijgt binnen hun zoekresultaten. In dit artikel heb ik er drie uitgelicht om mee aan de slag te gaan.
 
Voor meer informatie over het optimaliseren van deze en andere Google factoren kun je mijn internet marketing blog in de gaten houden.

Door: Robin Peek 

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en content marketing. Hij deelt zijn kennis via robinpeek.nl


Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play