Terug

Boekbespreking: Diep werk van Cal Newport

Boekbespreking: Diep werk van Cal Newport Wat heb ik eraan als freelancer?

Van tijd tot tijd hoorde of las ik over het boek Diep werk van Cal Newport. Toen ik het voor mijn vakantie in handen kreeg, besloot ik het toch maar eens te lezen. Om te zien wat ik er als freelancer van kan leren.

Wat is diep werk?

Diep werk is – zonder afleiding – doorwerken aan je grote doel. Klinkt simpel, maar is het natuurlijk niet. We worden tegenwoordig constant afgeleid door allerlei prikkels. Het belletje van een nieuw appje of mailtje, het rode bolletje bij Linkedin. Wie heeft me nu weer nodig? Welke opdrachtgever kan ik nu eens uit de brand helpen? Om maar te zwijgen over langslopende mensen of dieren die iets van je willen. En dat is precies wat Cal Newport aan de orde stelt. In een gemakkelijk geschreven boek, tjokvol met concrete voorbeelden, beschrijft de MIT-wetenschapper hoe hij toekomt aan het schrijven van wetenschappelijke artikelen zonder al te veel administratieve taken. Zijn oplossing is het indelen van langere blokken tijd om geconcentreerd te kunnen werken zonder dat hij naar z’n mail kijkt, met z’n telefoon op stil. Zo weet hij voortgang te boeken. Hij geeft talloze voorbeelden van hoe je dat kunt doen: helemaal als kluizenaar leven, opstaan om 5 uur ‘s ochtends om diep werk te doen voordat de rest van de dag begint. Of (zijn voorkeur) elke week in je agenda een aantal diep werk-blokken inboeken. Hij is ook groot voorstander van constant evalueren. Was dit nuttig? Hoe kan ik het morgen, volgende week, beter doen? Wat ik knap vind is dat hij elke avond om 17.30u zijn dag afsluit met een evaluatie en naar huis gaat zonder de rest van z’n avond aan z’n werk te denken. Dat is z’n familie- en ontspantijd. Hij hamert ook op de meerwaarde van dit soort downtime. Je brein en je lijf hebben nu eenmaal tijd nodig om te herstellen om de volgende dag weer te kunnen vlammen.

Waarom zou ik? En waarom zou jij?

Dit boek is geschreven door een wetenschapper, die goed beschrijft wat bruikbaar is voor de wetenschappelijke wereld. Ik vind zijn stelling: “Ga niet op social media” voor mezelf te ver gaan. Ik ben bv. nog altijd actief op Linkedin en op Instagram. Voor de rest vond ik het een verfrissend en inspirerend boek. Wij ontwikkelen onszelf in rap tempo tot wezens die zich niet meer voor lange tijd kunnen focussen op een taak. En dat concentratievermogen kan als een spier worden getraind. En als je je concentratievermogen vergroot kun je je opdrachtgevers kwalitatief betere resultaten bieden. En als je kwalitatief beter wordt, heb je daar ook bewijs van en kun je ook hogere tarieven gaan berekenen.

Mijn eerste bevindingen

Het is lastig om scherp te krijgen wat je grote doel is en welke (3) taken je daarvoor dagelijks moet doen om het te bereiken. Dat grote doel bepalen is wel te doen, maar de noodzakelijke taken zijn een wat grijzer gebied voor mij. En als je dan bezig bent met een van die taken, slaat toch vroeg of laat de twijfel toe of dit wel het goed is. Ik ben me inmiddels pijnlijk bewust van alle aandachttrekkers op mijn computer, telefoon en in mijn omgeving. Pas na het lezen van het boek merkte ik hoe vaak een site, een programma of iets anders z’n best doet om me te verleiden om ‘snel’ iets anders te doen. Ouderwets pen en papier om een snelle actie op te schrijven is hier tot nu toe mijn redding.

Mijn belangrijkste lessen

∙ Je hoeft niet altijd, koste wat kost, bereikbaar te zijn. Dat bereikbaar zijn gaat ten koste van de kwaliteit van je producten. Dus: zet je mobiel en je plingetjes uit als je geconcentreerd wilt doorwerken. En communiceer vooraf (of tijdens, via een out-of-office) duidelijk dat je bv. vanmiddag niet bereikbaar bent. ∙ Zorg ook voor downtime. Je hebt de ontspantijd hard nodig om op te laden voor het volgende blok waarin je aan je grote doel werkt. ∙ Mail en app slimmer. Newport pleit ervoor om te mailen of te appen met het eindresultaat in gedachten. Dus niet: Zullen we eens koffie drinken? Maar: heb jij volgende week dinsdag of donderdag om 10 uur tijd om koffie met me te drinken? Doorpakken dus. En daarmee voorkom je eindeloos gepingpong van mails of appjes. Kortom: aardig en inspirerend boek, dat gemakkelijk leest en waar je wat uithaalt (zonder dat je je hele leven op z’n kop hoeft te zetten). Na Diep Werk schreef Cal Newport ook de boeken Digitaal Minimalisme en De Tijdsblokplanner. Binnenkort verschijnt er een boek van zijn hand over werk zonder e-mail.

Door: Debbie van Steenpaal. Debbie een visueel facilitator; ze zet tekenen in om groepen en individuen van de denkstand in de actiestand te krijgen.

Reacties

Categorieën freelancers

Operatie mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten