Briefing met een freelancer: waar let je op?

Gepubliceerd op 13 Augustus 2018

Een opdracht staat of valt met een goede briefing. In een briefing ga je in detail in op een opdracht. Zo leg je vast wat er precies gedaan worden en hoe dat er concreet uit komt te zien. Maar waar let je vooral op tijdens het maken van een briefing?
 

Het belang van een goede briefing


Opdrachtgever: “De website ziet er ontzettend goed uit.”

Freelancer: “Dankjewel, daar ben ik erg blij mee!”

Opdrachtgever: “Zou je alleen nog een opt-inpagina kunnen maken voor mijn e-boek? Die wil ik eind deze week live zetten.

Freelancer: “Oei, nee dat gaat helaas niet. Ik zit deze week al vol met opdrachten en daarna ga ik op vakantie.”
 
Wat is hier fout gegaan? Er mist een duidelijke briefing. De freelancer heeft zijn taak volbracht, maar de opdrachtgever wil meer. Met een goede en duidelijke briefing kan een freelancer alles uitvoeren wat een opdrachtgever wil bínnen de deadline.
 
Daarom is een goede briefing ontzettend belangrijk. Of je nu een tekstschrijver inhuurt, een nieuwe website laat bouwen of visitekaartjes laat maken. In een briefing kun je als opdrachtgever duidelijk maken wat je wilt, zodat je ook krijgt wat je verwacht. Geen verrassingen!
 

Een duidelijke briefing opstellen

 
Een freelancer doet uiteindelijk het werk, maar de rol van een opdrachtgever is om een goede en duidelijke briefing op te stellen. Alleen dan kan een freelancer zijn werk volledig uitvoeren. Je moet er even de tijd voor nemen, maar het voorkomt een hoop teleurstellingen. Belangrijke punten die in een briefing naar voren moeten komen:
 
  1. Opdracht
Wat moet er gedaan worden? Wat is de opdracht die de freelancer moet uitvoeren? Met andere woorden: wat verwacht je dat de freelancer doet? Omschrijf dit concreet, zodat de freelancer precies duidelijk heeft welke taken hij of zij moet oppakken.
 
  1. Doelstelling
Waarom moet er een nieuwe website gebouwd worden of waarom heb je een nieuwe brochure voor dat event nodig? Een doelstelling is de kern achter de opdracht en het is daarom voor freelancer meer dan belangrijk om hier kennis van te hebben.  
 
  1. Doelgroep
Doel en doelgroep gaan zij aan zij. Een designer, tekstschrijver of webbouwer wil graag weten voor wie hij of zij de opdracht uitvoert. Leeftijd, interesses en beroepen zijn interessante gegevens waarop ingespeeld kan worden tijdens het uitvoeren van een opdracht.
 
  1. Stijl
Welke tone of voice kan een tekstschrijver aanhouden en in welke stijl kan de webbouwer de website maken? De stijl waarin een opdracht uitgevoerd wordt kan niet makkelijk gewijzigd worden. Daarom is het belangrijk om dit van tevoren goed vast te leggen.
 
  1. Budget en planning
En uiteraard zijn budget en planning onmisbare elementen. Wanneer moet de opdracht af zijn en welk budget staat hiervoor? Maak dit voorafgaand aan een opdracht duidelijk, zodat misverstanden worden voorkomen!
 
Door: Liz Huisman
www.zinvolteksten.nl

Als content creator helpt Liz zzp’ers en bedrijven goede content in te zetten als onderdeel van hun marketingstrategie, zodat ze waarde bieden aan hun doelgroep en in hun hoofd én hart gaan zitten.

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play