Het nieuwe jaar is inmiddels al even begonnen en de markt voor freelancers is sterker dan ooit. Dit hebben we gedeeltelijk aan de coronapandemie te danken, want sindsdien is online communicatie en overleg de norm geworden. Tegelijkertijd is er een enorme toename aan freelancers en kan het moeilijk zijn om te blijven rivaliseren met het toenemende aantal concurrenten. Wil jij altijd een stapje voor blijven en klaar zijn voor de toekomst, dan besteed je aandacht aan de onderstaande 3 belangrijke freelancer trends voor 2022.
Zelfs nu het in een aantal landen alweer toegestaan is om vanuit het kantoor te werken, kiezen veel bedrijven en werknemers ervoor om dat (gedeeltelijk) thuis te blijven doen. En als freelancer profiteer jij van deze ontwikkeling:
Er is wereldwijd een razendsnelle toename aan freelancers. Ook dat heeft gedeeltelijk te maken met de pandemie, omdat een aantal mensen hun baan zijn kwijtgeraakt en voor zichzelf zijn gaan werken. Daarnaast is het ook het juiste moment om als freelancer te beginnen, omdat alle middelen beschikbaar zijn en de tijdgeest er ideaal voor is.
Deze toename aan freelancers zorgt ook voor strenge concurrentie, dus als jij een kans wilt maken, moet je je onderscheiden van de rest. En het beste doe je dat direct, zodat je niet achterblijft, maar juist voor blijft lopen. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen.
Het is al langer duidelijk dat sociale media belangrijke kanalen zijn om meer bekendheid mee te vergaren, maar LinkedIn is enorm in opkomst. Het wordt gebruikt voor het adverteren van freelancewerk en als jij een goed profiel hebt, dan word je ook gevonden. In sommige branches wordt een duidelijke en indrukwekkende LinkedIn-pagina als veel overtuigender gezien dan een Facebook-pagina, Instagram-account of YouTube-kanaal. Daarbij is het een community met professionals, wat direct al duidt op kwaliteit en betrouwbaarheid.
Een goede LinkedIn-pagina heeft een mooie banner, een goede aanhef, een gedetailleerde en duidelijke omschrijving, een duidelijke lijst met vaardigheden en ervaring en er wordt regelmatig een update geplaatst. Je zult zien dat deze pagina als een visitekaartje of een brochure gaat werken; het is als een dynamische advertentie in de Gouden Gids. Er is geen beter sociaal mediakanaal om jouw vakkundigheid en deskundigheid mee te promoten dan een community waar professionals, carrières en werkaanbod centraal staan.
Als jij als freelancer inspeelt op de toekomst, dan heb jij altijd een streepje voor op je concurrenten die dat niet doen. En aangezien dit soort taken regelmatig verwaarloosd worden, zijn dit punten waar jij grote winst kunt behalen. Verdiep je in de trends in jouw branche, stel je daarop in en je zult zien dat jij een speler wordt om rekening mee te houden.
-------------------------------------------------
Janneke Mol
SEO copywriter, translator, language tutor
Janneke Mol Language Solutions
Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.