De kafkaëske zoektocht naar een aov

Gepubliceerd op 24 Januari 2017

Volledige openheid: ik kan geen uitsluitsel geven over de beste arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) voor zzp’ers. Ik ben nog druk op zoek. En ik heb nog geen manier gevonden, in het financiële schaduwweb van jargon en onzekerheid, om te bepalen welke de beste is. Ik hoop degenen die op zoek zijn een beetje op weg te helpen, of slechts het kafkaëske ritueel van de aov-zoektocht te beschrijven.

Kort samengevat, is een aov een verzekering die een arbeider krijgt als die niet meer kan arbeiden. De kosten voor de verzekering bestaan uit de premie en de advieskosten. Hier begonnen de problemen tijdens mijn zoektocht, want ik vond een verzekering met een aardige premie, maar de advieskosten vond ik hoog. Later vond ik een andere waar ik voor dezelfde prijs zowel premie als advieskosten had, alleen was de duur van die verzekering drie jaar, drie keer zo lang als de eerste. En zo’n lange duur voor iets wat voelt als een gok vind ik benauwend.

In juli 2015 schreef de Volkskrant aan de hand van onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten: 'Opvallend is dat de zzp'ers zich de superhoge premies ook een beetje laten aansmeren door adviseurs.’ Ik heb eigenlijk advies nodig over of ik advies nodig heb, maar die instanties zijn niet makkelijk te vinden. Het is me al een paar keer overkomen dat ik met een onafhankelijke deskundige contact dacht te hebben, die vervolgens toch verbonden bleek aan een verzekeraar.

Die adviespraktijk vind ik ietwat schimmig. Een adviseur is verbonden aan een verzekeraar, maar claimt objectief advies te geven. Eentje vertelde mij per telefoon: ‘Als wij op grond van ons onderzoek vinden dat onze verzekeraar niet bij je past, dan zullen wij je een andere verzekeraar voorstellen.’ Ik zei ‘okee’. Wat kon ik anders zeggen?

Enigszins toevallig liep ik kort daarop een financieel expert tegen het lijf die goede kennis van zaken leek te hebben en mij voor een goede prijs met de aov zou kunnen helpen. Mooi. Ik had niet het idee dat hij ergens mee verbonden was, maar tijdens het gesprek viste hij een blocnote van een bekende verzekeraar uit zijn tas. ‘Daar heb ik verder niets mee te maken hoor.’ Schitterend. Het contact leek uitkomst te bieden, maar ik wacht nu al erg lang op beloofde informatie. Toch maar weer verder winkelen.

Ik overweeg nu gewoon maar eentje op goed geluk te kiezen, maar dat is nu juist hetgeen waar eenduidigheid over bestaat: niet doen. Dus ik ga weer adviseurs langs en website afspeuren. Ik word echter argwanend zodra een adviseur mij schrijft: ‘Je mag maximaal 90 procent van je bruto jaarinkomen verzekeren leeuw’. Wie spreekt potentiële klanten aan met alleen hun achternaam zonder hoofdletter? Ik weet dat ik als journalist de waarde van correct schrijven misschien iets hoger in het vaandel heb dan de meesten. Uiteindelijk heb ik deze mensen nodig voor deskundigheid op hun gebied, niet op het mijne. Maar hoe kan ik een website serieus nemen waar deze tekst op staat (vind de fouten): “Stel U bent bijvoorbeeld van beroep fotograaf. U verzorgd incidenteel reportage's, maar u zit vooral heel veel achter u computer foto’s te bewerken en ontwerpt en daarnaaast onderhoud u ook websites. U kunt dan wellicht in de beroepsklasse 1 vallen.”

Door: Alexander Leeuw

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play