Terug

De minipauze

Zo voorkom ik vervelende klachten, wanneer ik aan één stuk een paar uur doorwerk.

Lekker op de bank

Ik werk als freelancer vanuit mijn eigen huis. Als vertaler en schrijver werk ik altijd aan de computer, gewoon met de laptop op de bank in mijn huiskamer. Ik begin rond de tijd dat de kinderen naar school gaan (of nu: aan hun thuis-schoolwerk beginnen), en ik wil graag weer stoppen, wanneer de jongste (normaal gesproken) thuis komt van de basisschool. En dus werk ik meestal in de tussenliggende uren aan één stuk door.

‘Je moet wel pauze nemen!’, krijg ik regelmatig van kennissen te horen, soms op een iets vermanende toon, en altijd van mensen die niet hetzelfde werk doen als ik. Hebben zij gelijk? In zekere zin wel. Wij weten allemaal dat urenlang doorwerken zonder pauze niet goed is voor onze gezondheid.

Maar in de praktijk werken lange pauzes voor mij niet zo goed. Ik begin het liefst vroeg in de ochtend, want dan heb ik energie. En ik ben graag halverwege de middag al klaar met mijn werk, zodat ik ook nog tijd overhoud voor mijn kinderen en het huishouden. Soms moet ik stug doorwerken, omdat ik daadwerkelijk een deadline moet halen. Maar vaak zit ik ook gewoon zo ‘in de tekst’ dat ik door een lange pauze mijn concentratie kwijt zou raken. Na een lunchpauze van een half uur heb ik meestal juist minder zin om het werk weer op te pakken.

Vervelende klachten

Aan de andere kant is urenlang in dezelfde houding zitten echt geen goed idee. Aan het begin van mijn carrière als fulltime freelancer heb ik hier niet zo veel aandacht aan besteed, totdat ik allerlei vervelende klachten kreeg. Eerst was ik alleen maar een beetje stijf in mijn knieën, toen kreeg ik last van mijn rug. Ik had ook steeds vaker hoofdpijn, doordat mijn schouders te gespannen waren, of omdat ik vergeten was voldoende te eten en te drinken. Ik kon mij minder goed concentreren een tijdens de eerste winter zat ik zelfs af een toe te knikkebollen aan de computer, totdat ik bedacht dat alle ramen dicht waren en ik gewoon gebrek aan zuurstof had. Het was de hoogste tijd om actie te ondernemen.

De minipauze

Ik vond toen een hele simpele oplossing om mijn ‘werkdag’ goed door te komen: Ik neem elk uur een korte pauze van 5 minuten. In deze ‘minipauze’ ga ik heel bewust de volgende stappen doen:

- Ik zet het raam open (in de winter)

- Ik haal een glas water of een beker thee

- Ik haal, wanneer ik trek begin te krijgen, een gezonde boterham of een stuk fruit dat ik later onder het werken opeet (dus geen snoep of koek)

- Ik doe 3 minuten lang gymnastiekoefeningen*

In het begin moest ik echt streng zijn voor mijzelf, om dit ook daadwerkelijk te doen, want de verleiding was vaak heel groot om ‘nog heel even door te werken’. Voor ik het wist was ik alweer een uur verder. Maar toen ik dit eenmaal consequent deed, voelde ik al binnen een week een duidelijke verbetering. Ik werk nu op deze manier zonder vervelende klachten aan één stuk 6 uur lang door – langer zou ik niet aanbevelen. Wanneer de kinderen uit school komen, ben ik meestal klaar met mijn werk van die dag – en dan neem ik eerst even een lange pauze!

*Dit is geen vervanging voor het aanbevolen ‘half uur sporten of bewegen per dag.’ 

Door: Ute de Vries \ Freelance vertaler Engels-Duits-Nederlands, Schrijver en Taalcoach
www.fromwordtowordtranslations.com



Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten