50%

BLACK FRIDAY ACTIE

Korting op een premium jaarabonnement

{{ days }} Dagen
{{ hours }} Uur
:
{{ minutes }} Min
:
{{ seconds }} Sec
resterend tot de actie afloopt
JA, IK WIL DEZE EENMALIGE KORTING

Onze Black Friday promotie loopt van 26 Nov tot 5 Dec 2021.

Bekijk hier onze actievoorwaarden.
Terug

Dé tips om klanten te werven

 

Het is waarschijnlijk veruit de belangrijkste uitdaging voor een freelancer of ondernemer: klanten vinden, ze overtuigen van jouw product of dienst; en ze binden voor de toekomst. Hoe begin je eraan? Hoe versnel je het proces? Wat doe je voor de langere termijn?

Netwerk

Elke freelancer herinnert zich zeker nog de zoektocht naar zijn/haar eerste klanten: misschien waren de eersten die je benaderde familieleden, vrienden of oude bekenden aan wie je enthousiast je verhaal als startende ondernemer deelde in de hoop ergens iets los te maken. En dat is OK! Je moet ergens beginnen, en het is heel normaal dat je eerst binnen je comfort-zone kijkt. Maar dat is vaak niet voldoende om een business uit te bouwen.

Zorg er daarom voor dat je je volledige netwerk inlicht over wat jouw nieuwe uitdaging precies inhoudt: via sociale media, bij een koffie, of toevallige gelegenheid. Zorg dat je ‘elevator’ speech handig klaar is en dat je professioneel profiel up to date is met een beschrijving van je nieuwe stap. 

Heel vaak vind je je eerste klanten bij ex-collega’s als je vroeger werknemer was, dus aarzel niet hen erover aan te spreken als je weet dat ze affiniteit hebben met wat jij professioneel zal gaan doen. Je weet maar nooit dat ze indirect iemand kennen binnen de branche waar jij je in gaat verdiepen.

Actieve prospectie 

Eens je je hele oefening van ‘personal branding’ achter de rug hebt, is er nog heel wat huiswerk: probeer je zo goed mogelijk in te lichten over wie de doelgroep is die het beste zou kunnen inpikken op jouw product of dienst. Praat met gelijkgestemden om jouw aanbod te gaan verfijnen, en probeer een niche te vinden die goed ligt in de markt om jouw eerste klant(en) binnen te halen.

Aarzel niet bedrijven of individuen die tot jouw doelgroep behoren aan te schrijven. Werk aan een beknopte beschrijving van wat jouw product of dienst zou kunnen betekenen voor die precieze doelgroep. Schrijf je in op netwerking-events waar de kans groot is dat je ze zal ontmoeten, en vergeet niet een pakje visitekaartjes mee te nemen om uit te delen

Verlies de moed niet als je een advertentie ziet voor jouw droombaan waarvoor men een werknemersstatuut aanbiedt. Waag de sprong en vraag of ze open staan voor een freelancer voor de betrokken functie! 

Schrijf je ook in op gespecialiseerde matching platformen of bij agentschappen, en maak werk van een goed en duidelijk profiel, om steun te vinden in jouw zoektocht naar de juiste onderneming of persoon voor jouw aanbod en kwaliteiten.


Feedback is a gift

Tot slot: vergeet nooit je klant om feedback te vragen na elke job. Dat kan een opening zijn naar meer werk voor de toekomst. 

---------------------------------------------------------------

 

Isabelle Colle een communicatiespecialist met een passie voor schrijven. Zij vindt altijd de juiste woorden, op maat voor je doelpubliek.

www.isabellecollecommunications.com 

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten