Terug

De vijf SEO trends voor 2021

Een nieuw jaar is aangebroken en dat vraagt om trends op het gebied van SEO. Heh, SEO wat is dat ook al weer? Zoekmachine optimalisatie! Alle trends die in dit artikel worden genoemd komen neer op Google’s doel om een betere gebruikerservaring te genereren. Google streeft er naar iedereen die een zoekopdracht geeft de beste en meeste relevante websites te tonen. Om dit te bereiken zijn er vijf trends waarmee je rekening moet houden in je strategie voor je eigen website. De trends voor dit jaar zijn: 

  1. Het belang van de autoriteit van de auteur 
  2. Kwalitatieve links steeds belangrijker 
  3. Meer traffic met Google Shopping 
  4. Kwalitatieve content maken 
  5. Meer verschillende zoektermen worden gebruikt 

Trend 1: Het belang van de autoriteit van de auteur 

Wanneer er een blog of artikel wordt geplaatst op een website kijkt Google naar de content, maar ook naar persoon die het heeft geschreven. Het Google algoritme kijkt op welke gebieden jij een autoriteit bent en rankt op basis hiervan de content van het geplaatste artikel. Om je autoriteit als gastblogger te waarborgen is het belangrijk dat je actief schrijft op andere websites en kwalitatieve content deelt via je social media kanalen. Daarnaast wordt het belangrijk dat je blogs en artikelen zijn voorzien van een auteursprofiel. Ook draagt een goede “over ons” pagina bij aan het opbouwen van je autoriteit. Vergeet hierbij ook niet een link naar je social media kanalen te plaatsen. Door al deze factoren toe te passen bouw jij autoriteit op als auteur en scoren je blogs en artikelen beter op je website. 

Trend 2: Kwalitatieve links steeds belangrijker 

Ieder jaar komt deze SEO trend weer terug. Kwalitatieve backlink zijn voor een belangrijk deel van invloed op de zoekresultaten. Echter lijkt dit niet altijd het geval in eerste opzicht. Tal van websites met lage waardes zijn namelijk goed vindbaar. In 2021 wordt verwacht dat PBNs en andere strategieën voor linkbuilding hun impact gaan verliezen. Nu werkt het nog, maar er wordt verwacht dat Google deze websites beter gaat herkennen. Dit betekent echter niet dat je direct een penalty van Google krijgt, maar deze backlinks worden wel minder effectief. Zorg er daarom voor dat je linkbuilding strategie bestaat uit kwalitatieve backlinks van gastblogs, persberichten en social media content.  

Trend 3: Meer traffic met Google Shopping 

Sinds oktober 2020 is ook in Nederland de gratis variant van Google Shopping uitgerold. Daardoor is het nu ook mogelijk om op een organische manier verkeer uit Google Shopping te krijgen. Dit is natuurlijk niet voor niets het geval, Google gaat de concurrentie aan met marketplaces als Bol.com. Dit is daarom een slimme zet om op deze manier meer bezoekers te genereren. Maak je nog geen gebruik van de gratis Google Shopping variant, maar beschik je wel over een webshop? Dan is dit een mooie kans om meer omzet en traffic te ontvangen. De bezoekers zien immers de producten en de prijs voordat zij doorklikken naar jouw webshop. Omdat dit nog een relatief nieuwe ontwikkeling is kun je als early adopter extra profiteren. Er is namelijk nog weinig concurrentie.

Trend 4: Kwalitatieve content maken

Het maken van kwalitatieve content is en blijft een belangrijke SEO trends. Ieder jaar weer zien wij deze trend terug komen. Google is namelijk continu bezig met de zoekvraag van haar bezoekers op de best mogelijke manier te beantwoorden. Vandaar dat Google ook regelmatig kleine updates uitvoert. Het steeds beter kunnen begrijpen van de content die vermeld staat op websites. Hierdoor is het van groot belang dat jij goede content plaatst op je website. Door middel van content kan je laten zien dat jij expert bent binnen je vakgebied. Het is belangrijk dat je de vragen beantwoord van je bezoekers en bijhoudt wat voor invloed dit heeft in de data van Google. Ontdek bijvoorbeeld welke zoekopdrachten jij nog niet beantwoord en speel hier op in. 

Trend 5: Meer verschillende zoektermen worden gebruikt 

Ook het afgelopen jaar was deze trend al zichtbaar. Waar gebruikers eerder enkel zochten op “opbergers” wordt er steeds breder gezocht. Wij hebben een aantal voorbeelden voor je uitgelicht:

  1. Opbergers voor in kledingkast
  2. Opbergers voor make-up tafel
  3. Hangende opbergers voor aan kapstok 

 

Dit is een klein deel van alle verschillende zoektermen die mogelijk zijn en worden gebruikt. Het Google algoritme wordt steeds sterker en begrijpt hierdoor meer zoekopdrachten. Het gevolg hiervan is dat gebruikers breder zoeken om sneller het antwoord te krijgen op hun vraag. Hier kun je op inspelen door middel van de content op je website. Houdt Google Search en andere keyword tools goed in te gaten en haak hierop in door de long-tail woorden te verwerken in de tekst. 

Na het lezen van dit artikel denk ik dat het wel duidelijk is dat de gebruikservaring voor Google voorop staat. Het is daarom belangrijk dat jij de gebruiker op je website centraal stelt. Met welke trend ga jij als eerste aan de slag? 

Jonathan Tikovsky



Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten