Terug

Een nieuwe opdrachtgever!

 

Er meld zich digitaal een nieuwe opdrachtgever met freelancewerk in z’n portefeuille. Niet direct iets om zenuwachtig van te worden natuurlijk, maar toch is het wel zo leuk als je die klant dan ook binnenhaalt.

‘Ik schrijf deze blog over hoe ik mij presenteer in zo’n eerste contact. Er zijn natuurlijk veel mogelijkheden, maar op de manier houd je het het dichtst bij jezelf’.

 

Als die aanvraag digitaal binnenkomt

Dan kan je er allereerst heel even over nadenken, de juiste vragen formuleren en de juiste woorden kiezen. Je kunt dan meteen de website van die opdrachtgever bezoeken of via LinkedIn meer te weten zien te komen over de opdrachtgever. En als je tijd ervoor vindt kan je ook nog zijn of haar concullega bedrijven even vluchtig bekijken. Zo weet je al snel meer van zijn of haar markt.

‘Als eerste stuur ik altijd even een kort berichtje terug dat ik (onder dankzegging) op zeer korte termijn contact zal opnemen. Dat mailtje geeft mij even tijd m’n onderzoekje naar die opdrachtgever te doen. Daarna maak ik dan het liefst (digitaal) een afspraak voor een live-, zoom of telefoongesprek.’

 

Je kunt maar één keer kennis maken…

Dit geldt zowel voor jou als ook voor je kersverse opdrachtgever. Die eerste indruk is dus belangrijk. Kies daarom, als je zichtbaar bent op scherm (b.v. zoom), voor een prettige rustige achtergrond. Dat leidt het minst af en zo kom je in het gesprek het snelst tot de kern. Je geeft de ander daarmee ook het gevoel dat je echt tijd maakt voor dat gesprek. 

‘Meestal geef ik direct al aan dat ik al wat info over hen heb verzameld/gegoogeld. Uitgaande dat het bedrijf mij aanspreekt, probeer ik in dat gesprek nog wat informatie krijgen en toon mijn interesse in hen. Ik vertel mijn manier van werken, mijn ervaring en ook vertel ik waar mijn kwaliteiten liggen.’

 

Laat zien wie je bent

Bedenk daarom van tevoren wat je belangrijk vindt om over jezelf, je ervaring en over je praktijk te vertellen. Het kan zijn dat je het liefst bij je opdrachtgever werkt of misschien toch op je eigen locatie. Je klant krijgt zo een goed beeld van jou en waar je kwaliteiten liggen. Misschien werk je samen met partners die jouw werk- of productaanbod completer maken. Nice to know…

‘Ik probeer in zo’n gesprek aan te geven waarom de opdracht mij aanspreekt en dat deze helemaal zou kunnen passen binnen mijn freelancebedrijf en ‘point of view’. Ik geef, vanwege samenwerking met partners, aan dat ik mijn opdrachtgever volledig kan ontzorgen.’

 

Kan jij je klant bijstaan?

De opdrachtgever moet z’n werk uit handen zien te geven en jij kan werk gebruiken. Hoe jullie samen dat spel spelen bepaalt of je met die opdracht naar huis komt. Probeer je te verplaatsen in je opdrachtgever, wees proactief en zoek naar de invulling die binnen jouw mogelijkheden valt.  

‘In mijn praktijk merk ik dat niet alléén affiniteit en kwaliteiten- leading zijn. Het werk zal ik qua tijd ook moeten kunnen inpassen in mijn agenda. En dat blijkt niet altijd even eenvoudig te zijn. 

 

Quanta costa…?

Meestal komt de prijs in je eerste gesprek niet voor als het over grotere opdrachten gaat. Neem je tijd voor een goede inschatting van uren en materialen. Deel je uurprijs en begroot hoeveel uur je (waaraan) gaat spenderen om tot een goed product te komen. 

‘De hoogte van mijn uurprijs hangt af van eenmalig óf vaker terugkerende werkzaamheden. Ook kijk ik welke expertise ik bezit of moet bezitten voor het uitvoeren van die opdracht(en). Voor reis- en bespreekuren hanteer ik een andere uurprijs.’ 

 

De opdracht is binnen… wat nu?

Je hebt een topscore gedaan in het spel met je opdrachtgever. Hoe nu verder?

‘Voordat ik mijn werkzaamheden begin, leg ik alle afspraken vast. Te denken valt daarbij aan de aard van de werkzaamheden, onze gezamenlijke verwachting(en), wijze van produceren, toe-, aan- en aflevering, de prijs (excl. BTW), vooruitbetaling, andere betalingsvoorwaarden, garantie en zo meer. Dit, goed beschreven, voorkomt achteraf gezeur en gesjoemel.’

Een heel lijstje dus van zaken die belangrijk zijn om de vraag van de opdrachtgever passend te kunnen beantwoorden. Aan het einde van deze blog heb ik belangrijke zaken onder elkaar gezet.’ 

 

Het lijstje van negen

  • Ontvangstmailtje naar opdrachtgever;
  • Onderzoekje naar opdrachtgever;
  • Afspraak maken voor kennismaking;
  • Rustige achtergrond kiezen bij zoomgesprek;
  • Info vragen en geven over werkwijze etc.;
  • Zelfpresentatie, samenwerkende partners;
  • Tijd inplannen in je agenda;
  • Prijs;
  • Afspraken op papier of digitaal.

 

-----------------------------

 

Koos Nieuwenhuis schrijft teksten voor websites, blogs en brochures. Zijn ervaring in ondernemen, ontwikkelen van producten en vermarkten helpt hem teksten te schrijven die leuk, lekker makkelijk en leesbaar zijn.
Koos is bereikbaar via
Info@koosnieuwenhuis.nl

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten