Terug

Een nieuwsbrief maken: zo doe je dat (niet)

Tegenwoordig kan je geen webshop meer bezoeken zonder de vraag te krijgen of je je wil inschrijven voor de nieuwsbrief. Steeds meer andere bedrijven, organisaties én freelancers versturen ook regelmatig een nieuwsbrief. Denk jij er ook over? Het kan een prima idee zijn – als je het goed aanpakt en let op een paar belangrijke punten. 


De inhoud

Een nieuwsbrief moet interessant zijn voor de ontvanger. Het lijkt een open deur, maar toch gaat het nogal eens mis. Denk niet vanuit jezelf en je werk, maar vanuit de lezers. Wat is voor hen interessant? Het gaat er niet om waar jij warm voor loopt. 

Je kan in een nieuwsbrief vertellen over bijvoorbeeld een freelance project dat je net succesvol hebt afgerond. Maar bedenk wat de ontvangers van je nieuwsbrief daarover zouden willen weten. Geef ze aanknopingspunten om verder te lezen. Laat eens een opdrachtgever aan het woord. En begin altijd met het interessantste nieuws om meteen de aandacht van de lezer te trekken. Let er verder op dat de tone of voice niet te commercieel wordt, tenzij je een webshop hebt. 

Kies afbeeldingen met zorg


Zorg voor sprekende foto’s en probeer een beetje creatief te zijn. Dan zijn afbeeldingen geen opvulling, maar voegen ze echt iets toe. Je hoeft niet zelf aan de slag met een camera, maar pluk ook niet zomaar foto’s van internet. Die zijn beschermd door auteursrecht en mag je niet zomaar gebruiken. Er zijn verschillende platforms vol afbeeldingen die je gratis en soms zonder bronvermelding mag gebruiken. Bekende platforms zijn Pixabay en Pexels.

Overzicht en opmaak


Een goede en herkenbare lay-out van je nieuwsbrief is belangrijk. Dit zorgt voor overzicht en rust, net als structuur.Gebruik daarom duidelijke en veelzeggende koppen en tussenkopjes. Want mensen lezen nieuwsbrieven niet, maar scannen ze. Voor de opmaak van je nieuwsbrief kan je een nieuwsbriefsjabloon van Word gebruiken. Maar op internet vind je veel andere voorbeelden.


Goed geschreven is het halve werk


Regelmatig zitten ze in mijn mailbox: saaie of rommelig geschreven nieuwsbrieven, nieuwsbrieven met spel- en tikfouten of vol ouderwets taalgebruik… Veel ontvangers die de moeite namen om de nieuwsbrief te openen, haken dan alsnog af. Zonde van al het werk en het geld. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Misschien tover jij zo een goede tekst uit je mouw. En beheers je de spelling-, grammatica- en stijlregels tot in de puntjes. Niet? Laat het schrijven dan liever over aan een professionele tekstschrijver. 

Of misschien kan je wel een goede tekst schrijven, maar heb je er geen tijd voor of zin in. Huur ook dan een freelancer in! Het is een kleine investering met veel resultaat. Zet in de opdracht duidelijk dat het gaat om een nieuwsbrief en vraag naar relevante ervaring. Niet elke freelance tekstschrijver kan een goede nieuwsbrief schrijven. 


 

 

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten