Terug

Een website maken: zelf doen of uitbesteden?

Als je pas begint als freelancer komt er veel op je af. Je moet manieren bedenken om geld te verdienen, je administratie op orde hebben en dan is er ook nog zoiets als een website. Want online zichtbaar zijn is vandaag de dag vrijwel onmisbaar – vooral als je je pas begint in de wereld van ondernemen begeeft. Ga je zelf aan de slag met een website of kun je dit beter uitbesteden?

Wanneer zelf een website maken?

Allereerst: als je zelf een website wilt maken moet je natuurlijk wel een beetje handig zijn. Het is niet geschikt voor de digibeten onder ons. Maar als je ook maar een beetje handig met de computer kunt omgaan is een website maken niet heel moeilijk. Er zijn verschillende software en templates waarmee je heel gemakkelijk een design kunt neerzetten die je zelf kunt aanpassen qua kleuren, teksten, afbeeldingen en lettertypes. 

Als je nog niet zoveel inkomsten hebt om een websitebouwer in te huren kan het zelf bouwen van een website dus een prima oplossing zijn. Houd er wel rekening mee dat dit erg tijdrovend is. Het kost tijd (en wat uitzoekwerk) om alles op de juiste manier in te stellen, te vullen en te onderhouden. 

Wanneer een website laten maken?

Misschien heb jij een vliegende start gemaakt en weet je niet waar je de tijd vandaan moet halen om ook nog eens een website te maken. Dan kun je er beter voor kiezen om dit uit te besteden aan een webbouwer of designbureau. Zo weet je zeker dat dit op een professionele manier aangepakt wordt. Daarnaast kan een webdesigner met goede adviezen komen over bijvoorbeeld een uniek design of optimale vindbaarheid. 

Het nadeel van je website laten maken? Je besteedt het uit aan een andere partij en geeft dus de controle uit handen. Je moet er daarom zeker van zijn dat je te maken hebt met een professionele partij die verstand van zaken heeft. Daarnaast is het natuurlijk een financiële investering die je doet, maar wat jou uiteindelijk meer tijd én klanten moet opleveren.  

Kortom: heb je een nieuwe website nodig? Vraag jezelf dan af of je genoeg tijd hebt én digitaal een beetje handig bent. Zo ja, dan is het waardevol en leuk om zelf met je website aan de slag te gaan. Zo niet, besteed het dan lekker uit (aan een professionele partij). 

 

Geschreven door: Liz Huisman

Als content creator bij Zinvol Teksten en About NOW helpt Liz zzp’ers en bedrijven goede content in te zetten als onderdeel van hun marketingstrategie, zodat ze waarde bieden aan hun doelgroep en in hun hoofd én hart gaan zitten.



Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten