Pijnlijke feedback; kan je er wat mee?

Gepubliceerd op 30 Oktober 2019

Voordat ik mij als freelance vertaler en schrijver liet inschrijven bij de KvK, volgde ik een aantal workshops over het ondernemerschap. Eén van de gouden tips die we meekregen was: Als de gelegenheid zich voordoet, haal dan af en toe feedback op over je werk en over hoe jij het als ondernemer doet! Al snel kreeg ik hiertoe een mooie gelegenheid.

Ik wilde graag te weten komen hoe en waar mijn potentiële klanten daadwerkelijk zoeken naar een vertaler, wanneer ze er een nodig hebben, en ik besloot wat marktonderzoek te doen.

Op een ochtend trok ik mijn stoute schoenen aan en belde een hele lijst met bedrijven gewoon op: “Mag ik u in het kader van een marktonderzoek een paar vragen stellen? Maakt u wel eens gebruik van de diensten van een vertaler? En hoe gaat u dan te werk, om een vertaler te vinden?” 

Een aantal mensen werden onvriendelijk, omdat zij niet lastiggevallen wilden worden. Maar tot mijn grote verbazing was er één aardige meneer, die de tijd nam om een lang gesprek met mij te voeren. Hij legde mij uit hoe zijn branche in elkaar zat, dat iedereen al een aantal vaste vertalers heeft, en dat men altijd binnen dat netwerk om aanbevelingen vraagt, wanneer men meer vertalers nodig heeft.

Maak gebruik van de gelegenheid feedback te ontvangen

“Maar,” zei hij, “je kan altijd een e-mail sturen, waarin je je voorstelt en je diensten aanbiedt, met wat voorbeelden erbij van werk dat je al eerder hebt gedaan. Je mag mij wel als oefening een dergelijk mailtje sturen, dan zal ik je er feedback over geven.” 

Opgetogen over dit aanbod begon ik te schrijven en had enige tijd later een – in mijn ogen – prachtige tekst opgesteld. Ik vertelde niet alleen over mijn studie en werkervaring, maar ook over mijn gezinssituatie en hoe het zo gekomen was dat ik nu een eigen onderneming ging starten. 

Ik had natuurlijk op een positieve reactie gehoopt, of toch tenminste op ‘opbouwende kritiek’ – eventuele leerpunten die vriendelijk onder woorden werden gebracht. Door die ene korte regel, die ik uiteindelijk pas vroeg in de avond ontving, toen ik al eten aan het koken was, voelde ik mij best wel beledigd: “Ik zou de typefouten verbeteren en het persoonlijke deel schrappen.” 

Kijk naar de inhoud, niet naar de vorm

Boos en gekwetst over een erg botte opmerking over iets waar ik zo veel moeite voor had gedaan, besloot ik deze hele gebeurtenis zo snel mogelijk te vergeten. Maar de volgende ochtend, toen ik uitgeslapen en weer gekalmeerd was, begon het toch te knagen: Had ik werkelijk typefouten gemaakt? Als dat zo was, dan had deze man wel een punt. Want als iemand die met teksten werkt, kan ik me dat echt niet veroorloven – zeker niet in een open sollicitatie! 

En was ik niet misschien toch een beetje te ver doorgedraafd over mijn kinderen en mijn omstandigheden en allerlei persoonlijke zaken die mij op dat moment heel erg bezig hielden, maar die helemaal niets met mijn vakbekwaamheid te maken hadden? 

Wees dankbaar

Deze man had blijkbaar op een tijdstip, wanneer de meeste mensen al lang niet meer op kantoor zijn, nog de moeite gedaan om mijn e-mail te lezen en erop te reageren. Ik besloot toen, toch maar dankbaar te zijn voor het inhoudelijk goede advies en mij niet verder te storen aan de botte manier, hoe hij het had verwoord. 

Tot vandaag denk ik nog regelmatig terug aan dit incident en doe ik bij alle belangrijke e-mails nog een extra spellingcontrole. En ik vertel alleen dan iets over mijn gezinssituatie, wanneer er een persoonlijk gesprek met een klant ontstaat en hij of zij ook iets over zijn of haar gezin vertelt.

Als ondernemer moet je op een professionele manier kunnen omgaan met feedback. Wees er dankbaar voor dat iemand de tijd en moeite neemt voor jou, ook als je iets te horen krijgt dat pijnlijk lijkt. Zet dan even je gevoelens aan de kant en kijk objectief naar de inhoud van de feedback. Bedenk dat ‘kritiekpunten’ in werkelijkheid ‘verbeterpunten’ zijn – kansen om fouten te herstellen of de kwaliteit van je werk te verbeteren. 


Door: Ute de Vries
Ute is
 Freelance vertaler Engels-Duits-Nederlands, Schrijver en Taalcoach



Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied? Meld je dan nu gratis aan!  

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Yvonne Horsselenberg

Yvonne is freelance tekstschrijver en bedrijfsblogger. Ze schrijft teksten voor websites, vakbladen en nieuwssites. 

blogger1

Dani van Herk

Dani is een freelance video editor, sound design en schrijver. Zij is gek op het vertellen van verhalen en heeft hier dan ook haar beroep van gemaakt.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play