Terug

'Freelancer.nl leert je om goed na te denken over wat je doet'

Wie zijn de bijna 70.000 freelancers die zich hebben aangesloten bij Freelancer.nl? Tekstschrijver en content creator Liz Huisman uit Wieringerwerf vertelt over haar ervaringen met het platform. ,,Voor mij was het een laagdrempelige manier om met potentiële klanten in contact te komen.”

Ze kan er nu, 5 jaar later, zelf nog het hardst om lachen. Als Liz Huisman (25) eind 2015 naast haar studie Toegepaste Taalwetenschap en Schrijven begint met haar eigen bedrijf Zinvol Teksten maakt ze een profiel aan op Freelancer.nl. 

Haar uurtarief? ,,16 euro.” De lach volgt. ,,Ik had daarvoor een bijbaantje waar ik 3,50 per uur kreeg. Ik vond 16 euro al veel. Maar dat werkte natuurlijk niet. Ik ben vrij snel naar 20 gegaan. Daarna naar 35. Naar 45.”

Inmiddels is haar uurtarief 75 euro. ,,Als ik dat 5 jaar geleden had gevraagd, had ik mij daar echt niet comfortabel bij gevoeld. Het is een leerproces geweest. Ik ben er steeds meer achter gekomen dat ik het waard ben. Klanten waren tevreden, een opdrachtgever betaalde op een gegeven moment een hoger tarief dan ik rekende. Dat gaf zelfvertrouwen.”

Huisman is mede door Freelancer.nl gekomen waar ze nu is. Ze heeft een stabiel bedrijf opgebouwd en kan zelfs in de coronacrisis rekenen op haar vaste klanten. ,,Toen ik in 2015 begon, vroeg ik mezelf af hoe ik aan klanten kon komen. Hoe ik een netwerk ging opbouwen. Dat vond ik best lastig. Ik had niet eerst bij een bedrijf gewerkt, had geen portfolio.” 

Freelancer.nl blijkt een goede eerste stap. ,,Er stonden interessante, leuke opdrachten op. Ik ben daarom actief gaan reageren en kreeg best veel klanten, die later ook terugkwamen voor nog een opdracht. Of met wie een langdurige samenwerking is ontstaan.” Door haar vaste klantenkring is ze nu iets minder actief. ,,Maar ik merk wel dat mensen mij nog steeds vinden via mijn profiel en een contactverzoek sturen. En op de momenten dat ik wel even de ruimte heb, kijk ik of er nog een leuke opdracht tussenstaat.”   

Ze wil geen hosannaverhaal houden. Er zijn heus minpunten aan Freelancer.nl. ,,Je hebt bijvoorbeeld veel concurrentie, dus je moet soms op heel veel opdrachten reageren.” Maar ze zou het platform aan iedereen aanraden. ,,Het is een heel laagdrempelige manier om met potentiële klanten in contact te komen. Zoals een netwerkborrel. Alleen dan doelgerichter.” 

En het kan een goede leerschool zijn. ,,Je moet een berichtje schrijven, waarvan opdrachtgevers denken: daar kan ik wat mee. Je leert om goed na te denken over wat je doet en wat je voor iemand kan betekenen. Dat maakt het makkelijker om naar je kwaliteiten te kijken en te ontdekken wat voor een opdrachten wel en niet bij je passen.” 

Geschreven door: Julian Droog

Julian Droog is eigenaar van Redactie Droog en als journalist, eindredacteur en tekstschrijver werkzaam voor bedrijven, (semi-)overheidsorganisaties, het AD en De Gelderlander.



Want to receive daily new projects in your field? Subscribe here for free.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten