Haal jij altijd je deadlines?

Gepubliceerd op 30 Oktober 2018

Sommige mensen hebben het idee dat ik als freelancer mijn dagen op leuke terrasjes doorbreng – in gezelschap van mijn laptop weliswaar – waar ik onder het genot van een lekker drankje heerlijk zit te genieten van de zon en de mensen om me heen.

Er zijn freelancers die dat doen, en ik gun het hen van harte, maar voor mij zou het niet werken. Als ik in zo kort mogelijke tijd een heleboel werk wil verzetten, en dat wil ik, dan moet ik een rustige plek vinden, waar ik niet word afgeleid. Daar komt nog bij dat de meeste terrasjes om 6 uur s’ ochtends noch niet open zijn, en dat vind ik nou juist zo een prettig tijdstip om te werken – vooral in de vakantie, wanneer mijn kinderen uitslapen.

Een goede tijdsplanning – geen overbodige luxe

Als freelancer ben ik de baas over mijn eigen tijd. Ik kan zelf bepalen, wanneer ik werk en waar en natuurlijk ook, wat ik dan precies doe. Ik hou van deze vrijheid, omdat dit bij mijn persoonlijkheid past, maar ook omdat het mij in staat stelt mijn werk te combineren met de zorg voor mijn gezin – precies zoals het mij uitkomt.

Er zit echter ook een andere kant aan dit verhaal. Als ik te veel van mijn vrijheid geniet en daardoor het werk niet afkomt, dan kom ik in de problemen. Ik wil goed werk leveren, en daar hoort ook bij dat ik mijn deadlines haal. Aan de andere kant wil ik ook weer niet zo veel werken dat mijn gezondheid of mijn gezin daaronder gaan lijden. Een goede tijdsplanning is dus belangrijk. Wil je als freelancer succesvol zijn, dan zal je moeten leren, je tijd goed te beheren.

Hier zijn drie principes, die mij helpen goed met mijn tijd om te gaan:

1. Hou rekening met je persoonlijkheid en met je omstandigheden

Het lijkt logisch, maar toch gaan we hier vaak de mist in. Probeer uit wat voor jou werkt en wat niet, en let op de signalen uit je omgeving. Ben je altijd moe? Heb je veel hoofdpijn of andere stressklachten? Mopperen mensen in je familie of vriendenkring dat ze je nooit meer zien? Dan doe je echt iets niet goed?

Onderzoek voor jezelf op welke tijdstippen je het meest productief bent, en ook hoe veel werk je per week aankan. Hoe verleidelijk het ook lijkt om voor een grote opdracht overuren te maken, als je gezondheid daaronder lijdt is het echt geen goed idee dat structureel te doen.

Hou voor een goede planning ook rekening met je andere verplichtingen naast je werk. En plan ook in, wanneer je iets aan ontspanning gaat doen (en wat).

Ik heb in het begin een paar keer voor een grote opdracht overuren gemaakt in de avond. Dat doe ik niet meer. Wanneer ik in de avond werk slaap ik slecht en kom ik de volgende ochtend niet op gang. Als ik de avond vrij hou voor ontspanning kan ik desnoods in de ochtend vroeger opstaan en meteen aan het werk gaan.

2. Maak een macro planning

Als freelancer werk je voor verschillende opdrachtgevers. Weet wat je in de komende weken (en maanden) voor wie gaat doen. Hou goed in de gaten welke opdrachten wanneer af moeten zijn.

Als je grote opdrachten doet, voor die je meerdere dagen of weken nodig hebt, reken dan vanaf de deadline terug naar startdatum. Hoe veel uren heeft deze opdracht nodig? Hoe veel tijd (werkdagen) heb ik daarvoor? Dan kom je uit op het aantal uren dat je per werkdag aan die opdracht moet besteden. Hou ook wanneer je een offerte maakt of een opdracht aanneemt rekening met deze planning en beloof niets wat niet haalbaar is.

Vergeet niet tijd in te plannen voor je administratie en voor acquisitie. Je wil niet in een situatie komen, waar je klaar bent met je huidige opdracht en dan niets meer te doen hebt. Vooral in de opstartperiode van je onderneming zal je tijd moeten besteden aan het vinden van nieuwe klanten. En plan ook vrije dagen en vakanties!


3. Maak een micro planning

Kijk aan het begin van elke week, wat er allemaal gedaan moet worden en maak een grove indeling, wat je welke dag gaat doen. Zo kom je niet in tijdnood en word je niet ineens overvallen door afspraken of door een deadline die je over het hoofd hebt gezien.

Bepaal elke ochtend wat je die dag gaat doen. Je hoeft dit niet tot in de puntjes op te schrijven, als dat niet bij je past. Maar als je geen plan hebt voor die dag, dan is de kans groot dat je afgeleid wordt of veel tijd verspild met dingen die minder belangrijk zijn.

Als je een duidelijk doel voor ogen hebt, wat je aan het einde van de dag af wil hebben, is de kans veel groter dat je dat ook gaat halen. Plan ook wat extra tijd in voor onverwachte gebeurtenissen (telefoontjes, vastlopende printers…) dan raak je minder snel in de stress, wanneer die zich voordoen.

En nog een laatste tip: Doe altijd eerst dat ene klusje waar je het minst zin in hebt, of waar je het meest tegen op ziet, en dat je misschien juist daarom al eerder hebt uitgesteld. Als je dat hebt gedaan kan je opgelucht over gaan tot de leukere dingen.

Ute de Vries
Freelance vertaler Engels – Nederlands – Duits
www.fromwordtowordtranslations.com

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play