Terug

Heb ik een zakelijke bankrekening nodig?

Wanneer je gaat freelancen vraag je je waarschijnlijk een aantal dingen af. Eén van die dingen kan zijn of je wel of geen zakelijke bankrekening moet openen. Je bent er in elk geval niet toe verplicht, al hebben sommige banken wel als voorwaarde dat je je privé rekening niet zakelijk mag gebruiken. Buiten dat is het dus vooral de vraag of je het wilt. En waar kun je op letten bij het openen van je zakelijke rekening? 

Voors en tegens van een zakelijke rekening

Laten we beginnen met de redenen om wel een zakelijke rekening te openen. Zo is het erg handig dat je alle inkomsten en uitgaven van je onderneming bij elkaar hebt. Het is een stuk overzichtelijker dan wanneer je zakelijke transacties op dezelfde rekening staan als je privé transacties. Een aparte rekening maakt ook belastingaangifte doen eenvoudiger. Als je het zelf doet, maar helemaal als je hiervoor een boekhouder hebt. Je wilt waarschijnlijk ook niet dat hij inzage heeft in jouw privé uitgaven. Dan is er nog een kans dat de belastingdienst jouw administratie wil inzien. Daarvan heb je ook liever niet dat ze met hun neus in je privézaken zitten.

Bijkomend voordeel is dat een zakelijke rekening professioneel overkomt en het geeft vaak ook direct meer vertrouwen. Last but not least bieden banken vaak handige tools en andere extra’s voor ondernemers. Dit maakt het bijhouden van je administratie net iets makkelijker. Ook niet onbelangrijk, toch?

En dan het (kleine) nadeel: een zakelijke rekening is niet gratis. Vaak betaal je er tussen de 3 en 10 euro per maand voor. Daarbij betaal je ook kosten per transactie, maar bij veel banken krijg je jaarlijks ook een x aantal transacties gratis. Nog een meevaller is dat de kosten voor een zakelijke rekening aftrekbaar zijn. Het zijn immers zakelijke kosten.

Waar je op kunt letten

Als het goed is vind je het redelijk belangrijk wat je betaalt voor je zakelijke rekening. Dit zal dan ook een van de eerste dingen zijn waar je naar kijkt. Deze kosten kunnen per bank behoorlijk verschillen. Een ander punt van aandacht is dat de bank voldoende mogelijkheden biedt om bijvoorbeeld te kunnen groeien. Je wilt niet steeds over te hoeven stappen. Daarnaast is het prettig als de bank met zijn tijd mee gaat. Het is handig als je alles online kunt regelen en geen aparte apparaten nodig hebt om in te kunnen loggen, om maar iets te noemen. Als laatste kun je je verdiepen in de kwaliteit van de klantenservice. Je wilt snel geholpen kunnen worden door iemand die verstand van zaken heeft.


Geschreven door Tessa Ditvoorst

Tessa is een ervaren digitaal/commercieel vertaler en copywriter voor het creëren van unieke teksten en artikelen van hoge kwaliteit. Gepassioneerd, gedreven door deadlines en gericht op details in elk aspect van het werk. http://www.textbytess.nl

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten