Terug

Heb ik zakelijke social media echt nodig?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja, social media is tegenwoordig vrij onmisbaar. Vooral als je serieus aan de slag wilt en je onderneming wilt zien groeien. Maar wat kun je nu eigenlijk precies met een zakelijk social media account? En hoe ingewikkeld is het om dit zelf te doen?

Nog maar een paar jaar terug was social media vooral leuk. Miljoenen mensen wereldwijd maken gebruik van platforms zoals Facebook en Instagram om hun dagelijkse beslommeringen te delen. Met als logisch gevolg dat het ook ineens gebruikt werd om te adverteren. Overal waar mensen zijn, volgen immers al snel de bedrijven. En geef ze eens ongelijk, er valt namelijk heel wat winst te behalen als je het goed aanpakt. 

Zakelijk of privé account?

Maar waarom zou je nu eigenlijk een zakelijk account aanmaken, als je ook al een privé account hebt? Simpelweg omdat een zakelijk account veel meer mogelijkheden biedt voor ondernemingen. Vrijwel alle populaire platforms bieden de optie om een zakelijk account aan te maken. Hiermee kun je bijvoorbeeld professionele advertenties creëren en plaatsen. Dit kan ook nog eens heel doelgericht, omdat je precies kunt selecteren wie jouw advertenties te zien krijgen. 

Zo heb je op Facebook de mogelijkheid om je doelgroep te kiezen aan de hand van heel veel verschillende kenmerken. Van leeftijd en woonplaats tot interesses, beroep, opleiding enzovoorts. Op andere platforms heb je soortgelijke opties. Daarbij kun je zien wat het effect is van jouw marketing strategie, omdat je statistieken kunt bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen op je advertentie klikken en of ze overgaan tot de gewenste actie. 

Welk platform kan ik het beste gebruiken?

Het kanaal dat je het beste in kunt zetten voor jouw onderneming, is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Je doelgroep speelt hierin waarschijnlijk de grootste rol, want op Instagram vind je net weer even andere mensen dan op Twitter. Over het algemeen genomen dan natuurlijk. Lever je diensten voor andere bedrijven? Dan is LinkedIn het aangewezen platform. Dit is specifiek gericht op B2B doeleinden. 

Zelf doen of uitbesteden?

Als je een social media fanaat bent en ook nog redelijk thuis bent in marketing, dan kom je waarschijnlijk zelf een heel eind. Mits je daar de tijd voor hebt natuurlijk. Is het promoten van je bedrijf niet jouw specialiteit, of zit je tot over je oren in de opdrachten? Dan zijn er altijd social media specialisten die precies weten hoe ze jou kunnen helpen groeien. Zij kunnen alles voor je regelen, van het opzetten van je account tot het bijhouden ervan en het plaatsen van pakkende advertenties. 

Tessa Ditvoorst




Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten