Terug

Hoe bepaal je de tone of voice voor jouw bedrijf?

Hoe raak je telkens weer de juiste snaar met jouw website en communicatie? Een persoonlijke tone of voice gaat je hierbij helpen! Maar hoe bepaal je deze?

Wat is een tone of voice?

Een tone of voice is de manier waarop je als bedrijf of merk communiceert met je doelgroep, in alle uitingen. Het is de manier waarop je jouw klanten aanspreekt, vormt de stem van je bedrijf en bepaalt de persoonlijkheid van je merk. Door dit consistent te doen, ben je herkenbaar voor je doelgroep. En met consistent bedoel ik: in al je content en op al je kanalen. 

Neem een bedrijf als Coolblue maar als voorbeeld. Zij doen ‘alles voor een glimlach’. En voeren dat heel breed door, in al hun communicatie-uitingen. We hebben allemaal wel eens een pakketje of mailtje ontvangen van Coolblue. Dan vallen de grappige teksten op de verpakkingen meteen op. “Ben je klaar met je pakketje? Leg ‘m te vondeling bij het oud papier.” Of “Tja, betalen moet ook gebeuren. Dat kan bij ons op maar liefst 8 manieren”. 

Hoe bepaal je jouw tone of voice?

  1. Wie is je doelgroep?

De tone of voice is de manier waarop je praat met je klanten. Daarvoor is het natuurlijk belangrijk om te weten wíe die klanten zijn. Wat is hun leeftijd? Opleidingsniveau? Interesses? Zorg dat je jouw doelgroep kent en daar je taalgebruik op aanpast. 

  1. Wees consistent 

Kies je ervoor om klanten met ‘u’ aan te spreken? Voer dit dan ook overal door. Dus ook op je website, in je mailtjes en in je socialmediaposts. Ikea heeft er bijvoorbeeld voor gekozen om al haar klanten met ‘jij’ aan te spreken. En de werknemers op de werkvloer worden zelfs getraind om klanten met ‘jij’ aan te spreken, ook als ze al op leeftijd zijn. 

  1. Leg het vast in een stijlhandboek

Informeel of formeel? Grappig of serieus? Hip of feitelijk? Ook als je freelancer bent of een klein bedrijf hebt is het handig om jouw tone of voice vast te leggen in een stijlhandboek. Dit vormt een mooi naslagwerk bij het schrijven van nieuwe teksten, maar is ook handig als je op een gegeven moment met meer mensen gaat samenwerken of personeel in dienst krijgt. Zo weet uiteindelijk iedereen met wie jij samenwerkt hoe je wil communiceren. 

 

Door: Liz Huisman

Als content creator bij Zinvol Teksten en About NOW helpt Liz zzp’ers en bedrijven goede content in te zetten als onderdeel van hun marketingstrategie, zodat ze waarde bieden aan hun doelgroep en in hun hoofd én hart gaan zitten.




Reacties

Categorie├źn freelancers

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten