Hoe bepaal je jouw ideale klant?

Gepubliceerd op 7 Mei 2018

Als freelancer wil je energie krijgen van wat je doet én van je klanten. Maar weet jij wie jouw ideale klant is? En hoe bepaal je die eigenlijk?
 

Wat is een ideale klant?

Een ideale klant is een klant met wie je wilt samenwerken of voor wie je graag wilt werken. Het is een klant die op tijd betaalt, je werk waardeert en waar je veel energie van krijgt. Hij of zij sluit naadloos aan op jouw business en jij kunt perfect helpen met je producten of diensten.
 
Het is belangrijk om jouw eigen ideale klant te bepalen, omdat je zo exact weet wie je wilt bereiken. Hierop kun je jouw advertenties, marketing en branding vervolgens optimaal aanpassen. Hoe helderder jij je ideale klant voor ogen hebt, hoe makkelijker het wordt om hem of haar persoonlijk aan te spreken.
 

‘Nee’ durven zeggen

Als je wilt werken met mensen waar je energie van krijgt, moet je keuzes maken. Veel freelancers houden een brede doelgroep aan, omdat ze bang zijn om mensen uit te sluiten zodra ze zich gaan specificeren. Maar het gevaar is dat je dan met klanten in zee gaan die helemaal niet zo tof zijn. Die altijd leuren om de laagste prijs en jouw werk niet waarderen.
 
Door ‘nee’ te durven zeggen tegen klanten, maak je ruimte voor klanten die wél passie hebben voor wat ze doen, dankbaar zijn om met jou in zee te gaan en waar je energie van krijgt. Hiermee word je specifieker en kun je langzaam een expertstatus opbouwen.


Hoe bepaal je jouw ideale klant?

Voor het bepalen van je ideale klant moet je allereerst bij jezelf beginnen. Een goede manier om jouw ideale klant te vinden is door te denken vanuit je ‘waarom’ (je why). Welke diensten of producten bied je aan? Wat zijn jouw kernwaarden, missie en visie? Welk verschil wil je maken en voor wie wil je verschil maken?
 
Daarna kun je een doelgroepanalyse doen om deze klanten nog verder te specificeren. Hiermee ga je de diepte in. Behoren zzp’ers tot jouw doelgroep? Denk dan na over die zzp’ers. Binnen welke branche werken ze? Welke diensten of producten verkopen ze? Waar zijn ze in geïnteresseerd?
 
Uiteindelijk kun je jouw klanten opnemen in een buyer persona. Dit is een overzicht waarin je de klant neerzet als fysiek persoon, soms zelfs met naam. Je vermeldt zaken als leeftijd, opleidingsniveau, geslacht, beroep, leefomgeving, interesses, persoonlijkheid. Dit kan heel specifiek zijn, maar het helpt je om meer inzicht te krijgen in de doelgroep aan wie je jouw producten of diensten aanbiedt en om een duidelijke focus te behouden binnen je bedrijf.
 
Kom je in contact met een mogelijke klant? Kijk dan of hij of zij past binnen het profiel van jouw ideale klant. Is dat niet zo? Durf dan ook ‘nee’ te zeggen.

Door: Liz Huisman
www.zinvolteksten.nl

Als content creator helpt Liz zzp’ers en bedrijven goede content in te zetten als onderdeel van hun marketingstrategie, zodat ze waarde bieden aan hun doelgroep en in hun hoofd én hart gaan zitten.

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play