Terug

Hoe bepaal je jouw prijzen als freelancer?

Het bepalen van jouw tarieven als freelancer is altijd een lastig ‘dingetje’. Reken ik niet te veel? Niet te weinig? En wat doen concurrenten?

Uurtarief

De meeste freelancers werken volgens een uurtarief. Ofwel: ‘uurtje-factuurtje’. Dit betekent simpelweg dat je betaald krijgt voor het aantal uren dat je hebt gewerkt. Het voordeel hiervan is dat – als je voldoende resources hebt – een flinke piek kunt krijgen in je omzet. Als je dus zeker bent van een bedrijf waar je als freelancer een vast aantal uren kunt werken, is het uurtje-factuurtjemodel fijn. Maar het houdt je wel tegen om écht te groeien. Er zit namelijk een maximum aan. Er zitten maar 24 uur in een dag, dus je kúnt niet meer uren rekenen dan 24 per dag. En natuurlijk is in de praktijk het aantal uren dat je kunt rekenen een stuk minder. Daarnaast staat het aantal uren dat je ergens in investeert niet altijd in verhouding tot de waarde die het oplevert. Zit je in een geweldige flow en schrijf je binnen een uur een prachtig artikel? Dan krijg je daar ook maar een uur voor betaald, terwijl de waarde ervan voor de klant waarschijnlijk veel meer is.

Pakketprijs

Een andere manier van het bepalen van jouw prijzen is door middel van pakketprijzen. In dat geval schat je van tevoren in hoe lang je met een project denkt bezig te zijn en dat factureer je uiteindelijk. Hierdoor weten zowel jij als je opdrachtgever precies waar jullie aan toe zijn. Een nadeel hiervan is dat als je veel langer met de opdracht bezig bent dan van tevoren ingeschat, je dit niet extra kan factureren. Het is dus van belang dat je goed inschat hoeveel tijd iets je zal kosten zodat je jezelf niet in de vingers snijdt. Een pakketprijs komt in dat geval overeen met een uurtarief, maar met wat meer risico voor jou als freelancer.

Value based pricing

Een derde manier van het berekenen van je tarieven is door te werken met value based pricing. Hiermee laat je het aantal uren dat je (ingeschat) werkt los, maar kijk je naar de waarde die een product of dienst oplevert voor de klant. Dit zijn als ware vaste tarieven voor vaste producten. Maak jij bijvoorbeeld websites voor klanten inclusief zoekmachineoptimalisatie en kunnen zij daarmee in de eerste paar maanden hun omzet verdubbelen? Dan is die website zeker 2000 euro waard. Het maakt voor de klant dan niet uit of je er 10 of 20 uur aan werk. De website zelf is dat bedrag waard.

Reacties

Categorieën freelancers

Operatie mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten