Hoe creëer je een eigen personal brand als freelancer?

Gepubliceerd op 7 Juli 2018

Het hebben van een personal brand als freelancer is belangrijk. Of het ook moeilijk is? Dat niet. Het vergt wat brainstormtijd en vasthoudendheid. In dit artikel lees je hoe je jouw eigen personal brand kunt creëren.
 

Wat is personal branding?


Een personal brand is niets anders dan een persoonlijk merk. Het heeft te maken met de marketing rondom jezelf. Als freelancer ben jij het gezicht van je eigen business, dus verkoop je als het ware jezelf. Daarom is het belangrijk om te bepalen wát je dan precies verkoopt.
 
“Branding is what people say about you when you’re not in the room.”
 
Door een personal brand op te zetten, bepaal je hoe de wereld jou ziet; het is de manier waarop jij wílt dat mensen je zien. Dit doe je door jezelf te onderscheiden met jouw specifieke skills en persoonlijke waarden, waarmee je een persoonlijk merk creëert dat precies weergeeft wie jij bent.
 

Een personal brand creëren

 
Stap 1. Kernwaarden & onderscheidend vermogen
 
Om jezelf goed in de markt te zetten, is het belangrijk om te achterhalen hoe anderen jou zien en hoe je wílt dat anderen jou zien. De eerste stap is dan ook om een goede brainstorm met jezelf te houden waarin je een aantal vragen beantwoordt. Wat vind jij belangrijk? Waar wil je je op richten als freelancer? 
 
Bedenk vervolgens goed waarin jij je onderscheidt van de rest of waar jij je in de toekomst mee kunt onderscheiden. Wat zijn jouw unieke waarden? Misschien ben je als tekstschrijver wel gespecialiseerd in de juridische wereld. Of richt jij je als coach enkel op vrouwen in de overgang. Vergeet niet om alle inzichten te noteren.
 
 
Stap 2. In de praktijk
 
Vervolgens maak je de vertaling naar de praktijk. Hoe kun je deze kernwaarden en jouw onderscheidend vermogen omzetten in concrete uitingen? Denk hierbij aan een website, visitekaartjes en elevator pitch.
 
Als jij die tekstschrijver bent die gespecialiseerd is in juridische teksten, dan is het de bedoeling om dit ook naar buiten toe te communiceren. Hoe weten mensen anders wat jouw specialisme is? Vermeld dit duidelijk op je website, zet het op je visitekaartjes en praat er met anderen over.
 
Stap 3. Houd je aan je personal brand
 
Dit is misschien wel de belangrijkste stap. Door een personal brand op te zetten, ben je je aan het specialiseren. Je wilt niet meer élke klant binnenhalen, maar alleen de klanten die perfect bij jou passen. Jouw ideale klanten; klanten waar je blij van wordt!
 
Als jij je personal brand goed hebt neergezet, zul je deze klanten ook meer aantrekken. Je kunt niet alles doen voor iedereen. Komt er een nieuwe klant naar je toe? Bedenk dan bewust: vind ik dit een leuke opdracht? Past dit bij mijn kernwaarden? Als je hier geen ‘ja’ op kunt antwoorden, kun je misschien beter even verder kijken.
 
Door: Liz Huisman
www.zinvolteksten.nl

Als content creator helpt Liz zzp’ers en bedrijven goede content in te zetten als onderdeel van hun marketingstrategie, zodat ze waarde bieden aan hun doelgroep en in hun hoofd én hart gaan zitten.
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play