Terug

Hoe ervaren bezoekers jouw website?

Wil je dat zowel Google als jouw doelgroep je website interessant en aantrekkelijk blijven vinden? Dan is het belangrijk om zo nu en dan wat aanpassingen te maken. Op het gebied van content, maar ook aan het ontwerp van je website. Trends op het gebied van website design veranderen regelmatig en zo ook de manier waarop bezoekers een website ervaren. Maar hoe weet je dan welke aspecten op jouw website voor een positieve ervaring zorgen en welke niet? 

Page experience meten

Wanneer je een ruimte binnenkomt, krijg je daar direct een bepaald gevoel bij. Dit geldt eigenlijk ook als je op een website belandt. Je weet vrij snel of je er een tijdje wilt blijven hangen, of liever meteen weer weg gaat. Het is daarom niet alleen belangrijk om een logische website te hebben met goede content, maar ook hoe de bezoeker de website ervaart. Met andere woorden, de ‘page experience’. 

Google heeft een handige nieuwe tool ontworpen om de page experience van jouw website in kaart te brengen: Core Web Vitals. Het draait hierbij dus niet om de informatiewaarde die de website biedt, maar puur om de gevoelsmatige ervaring van de bezoeker. 

Wat zijn de Core Web Vitals?

Core Web Vitals zijn drie metrics die gebruikt worden voor het kwantificeren van de gebruikerservaring:

Largest Contentful Paint (LCP) gaat over de laadsnelheid van een pagina. Om deze te kunnen meten, wordt gekeken naar het moment dat het grootste element op het scherm tevoorschijn komt. Dit kan een afbeelding zijn, maar bijvoorbeeld ook een video. Duurt dit maximaal 2,5 seconde, dan scoor je ‘goed’. Van 2,5 tot 4 seconden is geen drama, maar er is wel verbetering gewenst. Alles boven de 4 seconden duurt te lang. Dat vindt niet alleen Google, maar ook de gemiddelde website bezoeker. 

First Input Delay (FID) heeft te maken met de reactiesnelheid van een pagina. Om deze te kunnen bepalen, wordt de tijd gemeten die verstrijkt tussen het moment dat de pagina volledig geladen is en het moment dat interactie mogelijk is. Dit betekent dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt als de gebruiker bijvoorbeeld op een knop klikt, of een menu wil openen. Als je hierop goed wilt scoren, mag er maximaal 100 ms tussen zitten.

Dan is er nog de Cumulatieve Layout Shift (CLS). Klinkt ingewikkeld, maar iedereen kent het wel: je scrolt door een website en bepaalde afbeeldingen of tekstblokken ‘verspringen’. Dit komt doordat ze later worden ingeladen en dat heeft, inderdaad, geen positief effect op de gebruikerservaring. Ook niet op je Google ranking trouwens. Elk element dat beweegt of verspringt, zorgt voor een lagere score.

 

Geschreven door: Tessa Ditvoorst

Tessa is een ervaren digitaal/commercieel vertaler en copywriter voor het creëren van unieke teksten en artikelen van hoge kwaliteit. Gepassioneerd, gedreven door deadlines en gericht op details in elk aspect van het werk. http://www.textbytess.nl



Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten