Terug

Hoe houd je meer tijd over als freelancer?

Je hebt nog zoveel mooie plannen, maar waar haal je de tijd vandaag om hieraan te werken? Zo houd je meer tijd over als freelancer en krijg je meer gedaan! 

Werk met een planning

Tijd houd je alleen over als je precies weet wat je moet doen. Als je dit niet inzichtelijk hebt, heb je altijd het gevoel dat je het ‘druk’ hebt. Werk dus met een goede planning. Zelf werk ik het liefst met jaardoelen die ik opdeel in verschillende projecten. Die projecten deel ik vervolgens in per kwartaal, maand en week. Zo weet ik precies wat ik per week moet oppakken om mijn doelen te behalen, hoeveel tijd me dat gaat kosten en hoeveel tijd ik vervolgens overhoud.

Laat je niet afleiden

En als je dan weet wat je moet doen, is het uiteraard wel belangrijk dat je zo productief mogelijk werkt. Als jij je voortdurend laat afleiden, krijg je nog niets gedaan (en houd je al helemaal geen tijd over). Zet daarom als je aan het werk bent je smartphone uit of op vliegtuigstand, sluit je mail zodat je geen meldingen krijgt en laat sociale media links liggen. Zo kun je in focusblokken werken en heerlijk al die taken van de to-dolijstje wegstrepen. 

Besteed werk uit

Je hoeft niet altijd alles zelf te doen, maar je kunt ook taken uitbesteden die jou veel tijd en moeite kosten en waar een ander specialist in is. Denk bijvoorbeeld aan onderdelen van je online marketing die maandelijks terugkeren, zoals het versturen van een nieuwsbrief of het bijhouden van sociale media. Natuurlijk kost dit geld, maar waarschijnlijk levert het meer op omdat je hierdoor tijd overhoudt voor dat waar je écht goed in bent. 

Standaardiseer en automatiseer 

Kost het je elke keer weer veel moeite om offertes te maken? Of ben je altijd erg lang bezig met het schrijven en plaatsen van berichten op sociale media? Maak een lijstje van de werkzaamheden die regelmatig terugkeren en die veel tijd kosten. Bedenk vervolgens hoe je deze kunt standaardiseren of automatiseren. 

Voor het maken van offertes kun je bijvoorbeeld een standaarddocument gebruiken die je één keer maakt en die je vervolgens keer op keer kunt gebruiken. En voor sociale media bestaan er handige tools waarmee je jouw posts kunt inplannen en automatisch kunt laten publiceren. Het is een paar uurtjes werk, maar je hebt er de rest van de maand plezier van! 



Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten