Terug

Hoe maak je een goede persona?

Veel organisaties maken gebruik van een persona. Maar ook als freelancer is dit een fijne manier om jouw doelgroep scherp voor ogen te houden. Wat is een persona precies en hoe maak je er een?

Wat is een persona?

Een persona is een representatie van jouw ideale doelgroep. Het is een manier om uitgebreid te beschrijven hoe jouw ideale klant eruit ziet, zodat je hier je marketing, communicatie, diensten en producten optimaal op aan kunt passen. 

Een persona is dus de basis van jouw marketing- en communicatiestrategie. Bij elke tekst die je schrijft of elk product dat je maakt pak je jouw persona erbij. Is dit wat mijn ideale doelgroep leuk vindt? En is dit wat mijn ideale doelgroep nodig heeft?

Hoe maak je een persona?

Het maken van een persona is geen hogere wiskunde. Het enige wat je hoeft te onthouden is: hoe uitgebreider, hoe beter. Hoe meer informatie jij kunt verzamelen over jouw ideale doelgroep, hoe makkelijker het voor je wordt om hier uiteindelijk je marketing en communicatie op aan te passen. 

Stap 1: verzamel zoveel mogelijk gegevens

Wie is jouw persona? Dat kun je omschrijven met een aantal onderdelen. Je kunt hiervoor kijken naar jouw huidige klanten, maar denk ook vooral goed na over wat de ideale situatie voor je is. Misschien heb je nu wel klanten waar je eigenlijk niet zo tevreden mee bent; dan hoef je daar je persona natuurlijk niet op af te stemmen. Wat wil je wél? Denk aan:

  • Leeftijd
  • Burgelijke staat 
  • Opleidingsniveau 
  • Woonplaats 
  • Interesses / hobby's
  • Wensen
  • Frustraties
  • Mediagebruik

Stap 2: maak je persona visueel 

Maak je persona vervolgens visueel. Bedenk een fictieve naam en zoek er een passende foto bij (zo kun je je een betere voorstelling maken van je ideale klant). Maak bijvoorbeeld een woordspin rondom de foto en naam met alle kenmerken van je persona. Je kunt op internet ook veel invulvellen vinden die je kunt gebruiken.

Tijd om je persona te gebruiken! 

Tot slot is het tijd om je persona ook echt te gebruiken. Print je persona uit en hang het op bij je werkplek, zodat je er altijd zicht op hebt als je aan het werk bent en deze actief kunt gebruiken. Reflecteer daarnaast regelmatig op je persona. Je zult als freelancer elk jaar veranderen en ook je (ideale) doelgroep verandert mee. Laat je persona – inclusief alle wensen en frustraties – daarom ook meebewegen. 

 

Geschreven door: Liz Huisman 

Als content creator bij Zinvol Teksten en About NOW helpt Liz zzp’ers en bedrijven goede content in te zetten als onderdeel van hun marketingstrategie, zodat ze waarde bieden aan hun doelgroep en in hun hoofd én hart gaan zitten.



Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten