Terug

Hoe schrijf je een goede propositie?

Hoe schrijf je een goede propositie?

Hoera, je bent nu freelancer! Je hebt ervoor gekozen ondernemer te worden. Je bent een kei in je vak en wilt het aan de wereld laten zien. Maar hoe doe je dat? En hoe zet je jezelf in de markt? Onder andere door het maken van een goede propositie.

Wat is een propositie?

Een propositie is de manier waarop je een product of dienst in de markt zet, je positionering. Daarbij is vooral van belang je klanten te overtuigen je product te kopen of je dienst af te nemen. Je wilt immers geld verdienen. Dat doe je door middel van USP's; jouw ‘Unique Selling Points’. Wat onderscheidt jouw product of dienst van de rest?

Hoe maak je een propositie?

Je kunt je positioneren door je USP's op papier te zetten, in een one-pager, brochure of infographic bijvoorbeeld. Denk niet alleen aan de inhoud, de content, maar ook aan de stijl. Neem een stijl die bij je past, anders komt het heel houterig en onecht over. Lezers hebben dat heel snel in de gaten.
Laten we nu met behulp van een voorbeeld de stappen volgen bij het maken van een propositie. Stel je bent een freelance IT-programmeur en je wilt je positioneren:

- Eerst moet je weten welke klanten je wilt bereiken. Dat is heel belangrijk, want schrijven voor een verkeerde doelgroep is zonde van al je moeite en geld.

- Als je de juiste doelgroep gevonden hebt, zet je de USP’s voor de doelgroep op een rij.

- Als freelancer kun je dat doen door middel van een mindmap. Door het visueel te maken, krijg je inzicht in de USP's. Als je niet visueel bent ingesteld, kun je het natuurlijk ook doen door ze uit te schrijven. Maar dan ben je er nog niet. Vervolgens voer je een SWOT-analyse uit per USP, zodat je strategisch inzicht krijgt in alle USP’s; wat zijn de sterke en zwakke punten (Strengths en Weaknesses). Waar liggen de kansen (Opportunities) en waar zijn er beren op de weg (Threats).

- Verwerk de resultaten uit deze SWOT-analyse in een verhaal, dat je aan je doelgroep wilt verkopen: een elevator pitch. Kort, maar krachtig. Maak het vooral niet te wollig, schrap onnodige woorden. Het verhaal kun je ook plaatsen op je website, bijvoorbeeld als onderdeel van een landingspagina. Hierna kun je jouw markt gaan verkennen en testen of jouw propositie werkt.

Conclusie

Een propositie is essentieel voor het neerzetten van je product of dienst in de markt. Je laat daarmee zien wat jouw onderneming onderscheidt van de rest.
Succes met dit avontuur!

Reacties

Categorieën freelancers

Operatie mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten