Hoe schrijf je een goede propositie?

Gepubliceerd op 17 Januari 2019

Hoera, je bent nu freelancer. Je hebt ervoor gekozen ondernemer te worden. Je bent een kei in je vak en je wilt het aan de wereld zien. Maar hoe doe je dit?

Hoe zet je jezelf in de markt?
Onder andere door het maken van een goede propositie.

 

Wat is een propositie?

Een propositie is de manier waarop je een product of dienst in de markt zet, je propositioneren.
Hierbij gaat het er vooral om je klanten te overtuigen je product te kopen of je dienst af te nemen. Je wilt immers geld verdienen.
Dit doe je door middel van USPs, jouw Unique Selling Points. Wat onderscheidt jouw product of dienst van de rest? 

Hoe maak je een propositie?

Je kunt je propositioneren door je Unique Selling Points, je USPs, op papier te zetten, in een one-pager, brochure of infographic bijvoorbeeld.
Denk hierbij niet alleen aan de inhoud, de content, maar ook aan de stijl. Neem een stijl die bij je past, anders komt het heel houterig en onecht over.
Lezers hebben dit heel snel in de gaten. Houd het bij je eigen.
 
Laten we nu met behulp van een voorbeeld de stappen volgen bij het maken van een propositie.

Stel je bent een freelance IT-programmeur en je wilt je propositioneren.
Eerst moet je weten welke klanten je wilt bereiken.  Dit is heel belangrijk, want schrijven voor een verkeerde doelgroep is doodzonde van al je moeite en geld.
Als je de juiste doelgroep gevonden hebt, zet je de USPs voor deze doelgroep op een rij.
Als freelancer en dus eenpitter zonder personeel doe ik dit aan de hand van een mindmap. Door het visueel te maken krijg ik inzicht in mijn USPs.
Als je niet visueel bent ingesteld, kun je dit natuurlijk ook doen door het uitschrijven in tekst. Maar dan ben je er nog niet. Voer een SWOT-analyse uit per USP, zodat je strategisch inzicht krijgt in je USPs; wat zijn de sterke en zwakke punten, de Strengthsen Weaknesses? Waar liggen de kansen, de Opportunities, waar zijn er beren op de weg, de Threats?
 
Verwerk de resultaten uit deze SWOT-analyse in een verhaal wat je aan je doelgroep wilt verkopen: een elevator pitch. Kort, maar krachtig.
Maak het vooral niet te wollig, schrap onnodige woorden. Dit verhaal kun je ook vermelden op je website, bijvoorbeeld als onderdeel van een landing page.
Nu kun je jouw markt gaan verkennen en testen of jouw propositie werkt.
 

Conclusie

 
Een propositie is essentieel voor het neerzetten van je product of dienst in de markt.
Hiermee laat je zien wat jouw onderneming onderscheid van de rest.
 
In dit artikel heb ik je laten zien waar een goede propositie uit bestaat:
 
1.   Het bepalen van de juiste doelgroep voor je product of dienst
2.   Het bepalen van de USPs van je product of dienst
3.   Een SWOT-analyse van je product of dienst
4.   De elevator pitch – kort maar krachtig
 
Succes met dit avontuur, essentieel voor je onderneming!
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Alex Mous

27 Februari 2019

Als ik in mijn proposities evenveel taalfouten zou maken als in dit artikel, hield ik geen klant over!

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play