Hoe schrijf je een goede propositie?

Gepubliceerd op 31 Juli 2019

Hoera, je bent nu freelancer. Je hebt ervoor gekozen ondernemer te worden. Je bent een kei in je vak en je wilt het aan de wereld laten zien. Maar hoe doe je dit? En hoe zet je jezelf in de markt? Onder andere door het maken van een goede propositie.  



Wat is een propositie?

Een propositie is de manier waarop je een product of dienst in de markt zet, je positionering. Hierbij gaat het er vooral om om je klanten te overtuigen je product te kopen of je dienst af te nemen. Je wilt immers geld verdienen. Dit doe je door middel van USP's; jouw Unique Selling Points. Wat onderscheidt jouw product of dienst van de rest? 

Hoe maak je een propositie?

Je kunt je positioneren door je USP's op papier te zetten, in een one-pager, brochure of infographic bijvoorbeeld. Denk hierbij niet alleen aan de inhoud, de content, maar ook aan de stijl. Neem een stijl die bij je past, anders komt het heel houterig en onecht over. Lezers hebben dit heel snel in de gaten. Houd het bij je zelf.  

Laten we nu met behulp van een voorbeeld de stappen volgen bij het maken van een propositie. Stel je bent een freelance IT-programmeur en je wilt je positioneren:

- Eerst moet je weten welke klanten je wilt bereiken. Dit is heel belangrijk, want schrijven voor een verkeerde doelgroep is doodzonde van al je moeite en geld.

- Als je de juiste doelgroep gevonden hebt, zet je de USP’s voor deze doelgroep op een rij.

- Als freelancer en dus eenpitter zonder personeel kun je dit doen voor middel van een mindmap.
- Door het visueel te maken krijg je inzicht in de USP's.
Als je niet visueel bent ingesteld, kun je dit natuurlijk ook doen door het uitschrijven in tekst. Maar dan ben je er nog niet. Vervolgens voer een SWOT-analyse uit per USP, zodat je strategisch inzicht krijgt in alle USP’s; wat zijn de sterke en zwakke punten (de Strengths en Weaknesses). Waar liggen de kansen (de Opportunities) en waar zijn er beren op de weg (de Threats).  

- Verwerk de resultaten uit deze SWOT-analyse in een verhaal dat je aan je doelgroep wilt verkopen: een elevator pitch. Kort, maar krachtig. Maak het vooral niet te wollig, schrap onnodige woorden. Dit verhaal kun je ook vermelden op je website, bijvoorbeeld als onderdeel van een landingspagina. Hierna kun je jouw markt gaan verkennen en testen of jouw propositie werkt.

Conclusie

Een propositie is essentieel voor het neerzetten van je product of dienst in de markt. Hiermee laat je zien wat jouw onderneming onderscheidt van de rest.  

In dit artikel heb ik je laten zien waar een goede propositie uit bestaat:  
1.   Het bepalen van de juiste doelgroep voor je product of dienst
2.   Het bepalen van de USPs van je product of dienst
3.   Een SWOT-analyse van je product of dienst
4.   De elevator pitch – kort maar krachtig  

Succes met dit avontuur!



Wil jij op de hoogte blijven van nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied? Meld je dan nu gratis aan!

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Alex Mous

27 Februari 2019

Als ik in mijn proposities evenveel taalfouten zou maken als in dit artikel, hield ik geen klant over!

Experts

blogger1

Yvonne Horsselenberg

Yvonne is freelance tekstschrijver en bedrijfsblogger. Ze schrijft teksten voor websites, vakbladen en nieuwssites. 

blogger1

Dani van Herk

Dani is een freelance video editor, sound design en schrijver. Zij is gek op het vertellen van verhalen en heeft hier dan ook haar beroep van gemaakt.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play