Freelance opdrachten: hoe vind je nieuwe opdrachtgevers?

Gepubliceerd op 5 Juni 2018


Elk begin is moeilijk. Dat geldt ook zeker voor de groeiende groep freelancers, die met een goed idee en een dosis enthousiasme de markt bestormen. Om er vervolgens achter te komen dat acquisitie hun onontkoombare lot is. Hoe doe je acquisitie, zonder hele dagen bedrijven te bellen? In deze blog selecteer ik de belangrijkste offline en online manieren om freelance opdrachten te vinden.
 

Online freelance opdrachten vinden

Het internet biedt een hoop kansen voor freelancers en opdrachtgevers om elkaar te ontmoeten. Hieronder bespreek ik de online methodes die voor mij het beste werken:
 
Optimaliseer je website
Toegegeven, voor de ene branche is dit belangrijk dan voor de andere branche. Toch ben ik van mening dat iedere freelancer een eigen, up-to-date website moet hebben. Want zeg nou zelf, als jij een product of dienst zoekt, vergelijk je websites. Dat doen potentiële klanten dus ook. Zonder website ben je slecht zichtbaar, waardoor je automatisch minder freelance opdrachten binnen haalt.
 
Beschouw je website als een online visitekaartje, waar naast contactgegevens nog veel meer op kan staan. Zoals een portfolio, klantervaringen, een routebeschrijving et cetera. Daarnaast biedt een website veel kansen voor online marketing. Door de juiste zoekwoorden in de tekst te verwerken, wordt jouw website eerder gevonden door nieuwe opdrachtgevers. En dan heb ik het nog niet eens over alle advertentiemogelijkheden.
 
Wees actief op social media
Bij social media denken de meeste ondernemers direct aan een eigen bedrijfspagina met allerlei posts. Voor veel startende freelancers is dit echter al een brug te ver. Er is een eenvoudigere, meer persoonlijke manier om jezelf op social media te laten zien. Namelijk als jezelf, met alle kennis en ervaringen die je tot nu toe hebt.

Goede platforms om iets van jezelf te laten horen zijn LinkedIn en Twitter. Je kunt reageren op interessante posts in jouw branche, of zelf een artikel of bevinding posten. Natuurlijk zijn platforms zoals LinkedIn ook perfect om jouw nieuwe website te delen. Ten slotte zijn er talloze vakgroepen op LinkedIn en Facebook waar je bij kunt aansluiten.
 
Maak gebruik van online marktplaatsen
Noem het lui, noem het efficiënt: veel opdrachtgevers posten een advertentie als ze een nieuwe freelancer zoeken. Door hierop te reageren, vergroot je jouw kans op freelance opdrachten aanzienlijk. Ook bieden sommige online marktplaatsen ook een optie om zelf een advertentie met jouw diensten te plaatsen. Bekende online marktplaatsen zijn Marktplaats (Diensten) en natuurlijk Freelancer.nl. Ook zijn er specifiekere websites voor nichebranches.

Daarom raad ik elke freelancer aan om een overtuigende profieltekst te (laten) schrijven, aangevuld met een selectie uit je portfolio. Het liefst met een aantal relevante referenties. Vervolgens kun je op meerdere netwerkwebsites een profiel aanmaken en kijken wat het je oplevert!
 
Offline freelance opdrachten vinden
Ook offline zijn er talloze manieren om met andere ondernemers in contact te komen. Soms werkt het gewoon beter als je er direct ‘een gezicht’ bij hebt. Daarom een selectie van de beste plaatsen om nieuwe opdrachtgevers face-to-face te ontmoeten:
 
Zoek een gezellige flexwerkplek
Ze worden steeds populairder: flexwerkplekken. Je hebt ze in alle soorten en maten, voor allerlei branches. Werken op een flexplek heeft meerdere voordelen. Zo is er goede Wi-Fi, lekker koffie en kun je je goed concentreren. Maar ook voor het vinden van freelance opdrachten is een flexwerkplek ideaal. Vaak werkt er een verscheidenheid aan freelance talent: van developers, tot designers en van recruiters tot tekstschrijvers. Dus grote kans dat jij een collega-freelancer uit de brand kan helpen met een klus (en andersom). En dan is er nog de vrijdagmiddagborrel: een plek om te netwerken en nog sneller in contact te komen met opdrachtgevers.
 
Bezoek (lokale) netwerkevenementen
Het lijkt eng, is het niet. Want de meeste bezoekers van een netwerkevenement zijn net als jij alleen, én op zoek naar nieuwe contacten. Je hebt hele grote evenementen, zoals vakbeurzen en nationale netwerkevenementen. Hier ontmoet je meteen heel veel mensen, maar is het contact over het algemeen oppervlakkiger. Daarom verkies ik kleinschalige evenementen op lokaal niveau. Zoals een brainstormsessie of koffiemiddag bij mij in de buurt. Hierdoor spreek ik iedereen relatief lang en kun ik nieuwe contacten gemakkelijk weer opzoeken.
 
Heb je echt een goed idee, dat je graag wil delen met een groot publiek? Kun je dit samenvatten in een paar pakkende zinnen? Dan is de ‘elevator pitch’ wellicht iets voor jou. Door deze pitch overtuig je wellicht een nieuwe opdrachtgever of investeerder.
 

Tot slot: gebruik je huidige netwerk

Veel freelancers focussen zich op het vinden van ‘nieuwe’ opdrachtgevers. Het is echter heel moeilijk om via koude acquisitie aan freelance opdrachten te komen. Daarom wil ik je adviseren om eerst een balletje op te gooien in je huidige netwerk. Wie weet heeft die oude studiegenoot of vage kennis jouw expertise op korte termijn nodig!
 
Door: Anne von Gleich
www.sansplus.nl
 
Anne is freelance tekstschrijver en online marketeer bij Sans Plus. Met oog voor detail en hart voor de doelgroep spreekt ieder verhaal tot de verbeelding. 

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play