Hoe win je het vertrouwen van je klanten?

Gepubliceerd op 21 Augustus 2018

Wat is het toch een heerlijk tijdperk waarin we leven! Digital nomads bepalen zelf waar en wanneer ze aan het werk zijn, Virtual Assistants nemen op afstand taken uit handen en freelancers worden meer en meer ingezet wanneer de nood het hoogst is bij een klant.
 
Dit heeft natuurlijk een keerzijde voor opdrachtgevers: waar ze vroeger een vaste groep medewerkers dagelijks op de werkvloer zagen, hebben ze nu een virtueel team die ze amper in het echt zien.
 
Hoe weten ze of je de uren die je schrijft daadwerkelijk werkt? Blijft die vertrouwelijke informatie wel echt alleen bij jou als je in een koffietentje in Chili zit te werken?
 
Hoe win je het vertrouwen van je klanten zónder ze in het echt te zien of op de werkvloer aanwezig te zijn?
 

1. Maak goede afspraken over beveiliging en vertrouwelijkheid

Het gevoel van vertrouwen begint vaak bij tastbare vertrouwelijkheid. Als je werkt met gevoelige gegevens, dan is het voor een klant belangrijk om te weten dat die gegevens ook goed bewaakt worden buiten de veilige muren van zijn kantoor.
 
Laat in je verwerkersverklaring zien welke beveiligingsmaatregelen je neemt met je computer. Als jij bijvoorbeeld kan aantonen dat je op een openbaar netwerk altijd een VPN gebruikt, dan geeft dat je klant al een veiliger gevoel. De eerste stappen naar een goed vertrouwen zijn gezet!
 
Vergeet niet de afspraken goed vast te leggen!
Met mooie praatjes maar slechte afspraken creëer je juist wantrouwen. Een geheimhoudingsclausule in een contract is weinig waard als er geen boetebeding aan vastzit. Wanneer je zoiets tegenkomt in de voorwaarden van je klant en zelf voorstelt om daar een boetebeding aan te hangen heb je meteen punten gescoord.
Laat zien dat jij de beveiliging en vertrouwelijkheid van je klant heel hoog in het vaandel hebt staan.
 

2. Houd je uren duidelijk bij

Hopelijk is dit een open deur en houd jij je uren al waanzinnig goed bij. Desalniettemin toch dit punt want het is een pijnpunt voor veel opdrachtgevers.
Lekker werken vanuit huis doet vragen oprijzen over of je wel echt werkt of dat je de vuile vaat staat te doen en daar geld voor vraagt.
 
In een tool als Toggle houd je je uren heel overzichtelijk bij met een timer. Hang daaraan de specifieke taak en het project en je hebt een duidelijk overzicht van je uren.
 
Ook hier geldt dat een proactieve houding veel vertrouwen geeft. Maak je bijvoorbeeld meer uren dan gepland, stuur dan tussentijds vast even een overzicht van je uren.
Deze heads-up geeft aan dat je met je klant meedenkt over jouw uren. Daarnaast krijgt je klant niet onverwachts ineens een hogere factuur gepresenteerd. Hij zou zelfs tussentijds bij kunnen sturen om het aantal uren toch binnen de afspraken te houden.
Je geeft met zo’n klein gebaar het signaal af dat je aan de kant van je opdrachtgever staat en niets te verbergen hebt. En met zo’n houding win je snel het vertrouwen van je klanten!
 

3. Zorg dat je je aanpast aan de werktijden van je klant

Heerlijk natuurlijk, een leven als digital nomad; werken waar en wanneer het jou uitkomt. Maar vergeet niet dat dat voor een klant die gebonden is aan tijden en een locatie, heel ongrijpbaar kan zijn.
 
Een klant heeft geen idee waar jij uithangt en wanneer je bereikbaar bent, tenzij jij dat doorgeeft. Doen dus! Spreek bijvoorbeeld 1x in de week af voor een online check-in via Zoom of Skype. Vergeet dan niet hierin flexibel te zijn en je aan te passen aan de werktijden van je klant.
Als dat betekent dat je een keer ’s ochtends heel vroeg of ’s avonds laat moet werken dan moet je dat maar zien als bijbehorend nadeel van jouw levensstijl.
Jij kan na de check-in een powernap onder een palmboom doen, terwijl je klant thuis blij is met jouw flexibiliteit. What’s not to like?!
 
Wanneer jij laat zien dat je open en eerlijk bent, en aan de kant van je klant staat ben je al een heel eind. Maak je met kleine gebaren duidelijk dat je graag ‘the extra mile’ gaat? Dan heb je een snelle weg gevonden om het vertrouwen van je klanten te winnen!
 
Door: Ayla Körner
www.va-ayla.nl


Ayla werkt als Virtual Assistant en wil daardoor de wereld een beetje leuker maken. Ze wil dat doel bereiken door mensen zich te laten richten op taken die ze écht leuk vinden. Daarom neemt ze taken over die ondernemers zelf stom vinden of niet goed kunnen; zoals financiële administratie, klantenservice en het schrijven van teksten voor nieuwsbrieven, blogs of websites

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Yvonne Horsselenberg

Yvonne is freelance tekstschrijver en bedrijfsblogger. Ze schrijft teksten voor websites, vakbladen en nieuwssites. 

blogger1

Dani van Herk

Dani is een freelance video editor, sound design en schrijver. Zij is gek op het vertellen van verhalen en heeft hier dan ook haar beroep van gemaakt.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play