Hoe zet je als freelancer contentmarketing in?

Gepubliceerd op 7 Maart 2018

Contentmarketing is een belangrijk instrument voor freelancers. Het is een gratis manier om meer klanten te trekken, jezelf te positioneren als expert en in contact te komen met je doelgroep. Maar hoe zet je contentmarketing zo goed mogelijk in?
 

Wat is contentmarketing?

Doelgroep, inhoud én consistentie zijn de toverwoorden. Maar first things first: wat is contentmarketing eigenlijk? Volgens de Engelse Wikipedia is contentmarketing:
 
“a type of marketing that involves the creation and sharing of online material (such as videos, blogs and social media posts) that does not explicitly promote a brand but is intended to stimulate interest in its products or services.”
 
Contentmarketing is dus het maken en delen van ‘online materiaal’, met als doel de interesse van potentiële klanten te trekken (om ze uiteindelijk te transformeren tot échte klanten).
 
Met contentmarketing maak je betekenisvolle content voor je doelgroep. Je maakt, publiceert en deelt relevante content volgens een uitgedachte strategie, waarmee je veel waarde geeft aan je doelgroep.
 
Geen reclames dus waarin producten of diensten centraal staan, maar nuttige informatie waar je klant echt iets aan heeft. Je doet dit vanuit de intentie van waarde delen en niet vanuit de intentie van verkopen.
 
Je geeft, om uiteindelijk te kunnen ontvangen.
 

Doelgroep, inhoud en consistentie

Bij het maken van content zijn de volgende drie pijlers belangrijk: doelgroep, inhoud en consistentie.
 
  • Doelgroep. De content die je maakt moet specifiek gericht zijn op je doelgroep, zodat je ook daadwerkelijk de mensen benadert die je wilt benaderen. Wie is jouw ideale klant? En wie wil je dus aanspreken met je content?
     
  • Inhoud. Content moet inhoud hebben. Het gaat niet om je producten of diensten, maar om de waarde die je kunt geven aan je doelgroep. Heb je bijvoorbeeld een webshop met blenders? Schrijf dan niet alleen over de goede eigenschappen van de blenders, maar geef ook eens een paar lekkere recepten voor smoothies.
     
  • Consistentie. Maak en verspreid de content volgens een plan en vast schema. Plaats bijvoorbeeld elke woensdagochtend een blog en post elke dinsdag en vrijdag een bericht op social media. Doe je dit consistent, dan weten je lezer precies wat ze aan je hebben.
 

Welke vormen van content?

Je kunt veel verschillende vormen van content gebruiken in je contentmarketingstrategie. Kijk waar jij je goed bij voelt en wat het beste past bij je bedrijf en doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan:
 
  • Blogs
  • Video’s
  • Social media
  • Infographics
  • Klantencases
  • E-books
  • Podcasts
  • Etc.
 
Je hoeft natuurlijk niet voor alle vormen van content te gaan. Ben je iemand die liever praat dan schrijft? Dan kunnen video’s erg goed werken. Werk je vaak met ingewikkelde gegevens? Gebruik dan eens een infographic.
 
En tot slot: mix it up! Je kunt de verschillende soorten content prima met elkaar combineren. Een mooie combinatie van contentvormen én een uitgewerkte strategie zijn ontzettend krachtig!

Door: Liz Huisman
Liz doet niets liever dan schrijven. Ze speelt graag met woorden en helpt bedrijven verder met inspirerende, heldere en pakkende teksten.
 
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
Meld je dan nu gratis aan!

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play