Terug

Hoe zie je als freelancer de bomen nog door het bos in het oerwoud van social media?

Hoe zie je als freelancer de bomen nog door het bos in het oerwoud van social media?

Hoera, je bent freelancer! Eindelijk ben je eigen baas over je tijd, geld en bezigheden. Je hebt de moed gehad om zelf geld te gaan verdienen met jouw passie, jouw droom. Nu wil je je doelgroep online gaan benaderen en informeren over jouw producten en diensten. In deze blog worden enkele tips op een rij gezet.

Benader je doelgroep met social media marketing

Social media marketing is hiervoor een adequaat middel. Je wil gelijk beginnen: adverteren op Facebook en Instagram, filmpjes op TikTok of Youtube, Tweets op Twitter en zakelijke interactie op LinkedIn. Maar wacht eens even, zit jouw doelgroep op al die kanalen? Hoe kan ik bepalen waar mijn doelgroep zit en hoe benader ik ze effectief?

Waar zit mijn doelgroep?

Allereerst moet je duidelijk weten wat je doelgroep is. Stel je bent een schrijver van zakelijke webteksten voor zzp’ers in de bouwsector. Google dan eerst op een aantal van deze zzp’ers en kijk waar ze hun social mediakanalen hebben. Sluit van te voren in ieder geval geen social media kanalen uit. Doe hetzelfde voor zzp-netwerken of verenigingen. Test vervolgens voor enkele weken verschillende kanalen. Ja, dit kost geld, maar als je het goede kanaal gevonden hebt, betaald zich dit later zeker terug.

Hoe benader ik mijn doelgroep online effectief?

Je hebt nu een aantal social media kanalen gekozen en je wilt nu effectief je doelgroep benaderen. Dat gaat op elk social media kanaal anders. Stel je eigen de volgende vragen:

1. Wat voor inhoud wil ik delen met mijn doelgroep per social media kanaal?

2. Wil ik tekst, afbeeldingen of wellicht een video delen?

3. Wat is mijn tone of voice? Zakelijk of informeel?

4. Wil ik adverteren of alleen posten?

5. Hoe wil ik dat de doelgroep de interactie met mij aangaat?

6. Ik gebruik meerdere social media kanalen, gebruik ik overal dezelfde content?

7. Kan ik meerdere social media kanalen koppelen?

Het social mediakanaal van je doelgroep is gevonden, wat nu?

Na een aantal weken getest te hebben, ben je erachter gekomen dat jouw doelgroep zich voornamelijk bevindt op 1 of 2 social media kanalen. Mooi, test gelukt, je hebt zelfs al een paar prospects.Nu kun je aan de slag met jouw social media strategie op deze kanalen!

Let op, je doelgroep kan veranderen

Maar let op, je doelgroep kan veranderen van social mediakanaal. Monitor regelmatig hoe je marketing loopt en indien er een daling is in bekeken posts of advertenties, ga dan in ieder geval na of jouw doelgroep niet geswitched is van social media kanaal. Dat kan je een hoop marketingkosten en tijd schelen. Het testen begint dan wel weer opnieuw, maar dat hoort bij het ondernemen. Je doelgroep zijn mensen en mensen veranderen.

Cordny Nederkoorn is een software tester die met zijn testervaringen content maakt die zijn klant verder helpt met marketing, branding en sales: Create Content through Testing!

Reacties

Operatie mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten