Terug

Huur je een freelancer in? Zorg voor een duidelijke briefing

Niets is zo erg als miscommunicatie. Een freelancer die andere ideeën blijkt te hebben over de eindprijs van een opdracht of een opdrachtgever die meer wil dan past in de tijd van de freelancer…  Hoe voorkom je dit? Door goede afspraken te maken met een duidelijke briefing! 

Zorg voor een duidelijke briefing

Of je nu een tekstschrijver inhuurt, een website laat bouwen of een marketing- en communicatieprofessional inschakelt: een briefing is in alle gevallen belangrijk. Vaak stelt de freelancer zelf goede vragen om de opdracht af te kaarten, de duur in te schatten en de prijs af te stemmen. Maar ook als opdrachtgever is het belangrijk om hier zicht op te houden. Waar moet je vooral op letten?

  1. Achtergrond & doel
    Begin bij het begin. Wat is de reden voor deze opdracht? Waarom wil je juist nu een nieuw communicatieplan hebben? Of die nieuwe website? En wat is het uiteindelijke doel ervan? Wil je meer naamsbekendheid? Meer klanten? Een professionelere uitstraling? You name it.

  2. Doelgroep
    Ook erg belangrijk: voor wie is de opdracht bedoeld? Beschrijf de primaire doelgroep, maar maak ook inzichtelijk welke devices de doelgroep gebruikt, wat het opleidingsniveau is, wat de interesses zijn etc. Probeer de doelgroep zo uitgebreid mogelijk te beschrijven. Dit kun je onder andere doel door een buyer persona in te vullen, een gedetailleerde en fictieve beschrijving van jouw doelgroep.

  3. Opdrachtdetails
    Wat zijn de precieze details van de opdracht? Hoe groot is de opdracht? Uit welke onderdelen bestaat het? Dit is een erg belangrijk onderdeel van de briefing. Hiervoor is het dus belangrijk dat je van tevoren goed nadenkt over alle onderdelen van de opdracht. Wil je bijvoorbeeld uiteindelijk toch een extra webpagina laten maken maar heb je dit niet van tevoren afgekaart? Dan kan het zomaar zijn dat de freelancer geen tijd meer heeft.

  4. Planning & budget
    Nóg een belangrijk onderdeel van de briefing (misschien wel het belangrijkste): wat is het budget en binnen welke tijd moet de opdracht afgerond zijn? Maak hier duidelijke afspraken over met elkaar om uiteindelijk misverstanden te voorkomen. 

Een briefing is altijd maatwerk

Elke opdracht is uiteraard anders, elke freelancer is anders en elke organisatie is anders. Je zult dus ook voor elke opdracht een aparte briefing moeten afstemmen. Doe aan verwachtingsmanagement, zodat je een mooie samenwerking tegemoet kunt gaan en eventuele teleurstellingen of problemen voorkomt. 

Geschreven door Liz Huisman

Als content creator bij Zinvol Teksten en About NOW helpt Liz zzp’ers en bedrijven goede content in te zetten als onderdeel van hun marketingstrategie, zodat ze waarde bieden aan hun doelgroep en in hun hoofd én hart gaan zitten.

 



Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten