De 8 ingrediënten voor succesvol freelancen | Freelancer.nl

De 8 ingrediënten voor succesvol freelancen

Gepubliceerd op 28 September 2017

Dit is een stuk uit het handboek voor freelancers, als u zich gratis inschrijft op freelancer.nl ontvangt u het hele handboek.


Het eerste ingrediënt is: Specialisatie Kun u in 1 zin aangeven wat u doet?

De meeste mensen zijn goed in 1 of 2 dingen. Ga na waar u echt goed in bent en waar u het meest om gewaardeerd wordt door uw klanten. Kijk ook welk werk u het meeste oplevert. Als u in 1 zin kunt zeggen wie u bent en wat u doet, zit u goed. Als u daarvoor een enorm verhaal nodig hebt, haken potentiële opdrachtgevers al snel af.

Specialisatie is eigenlijk niets meer dan het goed vaststellen wat u precies doet of wat u precies wilt doen en daarna ook wat u vooral niet doet of wilt doen. Dit is zo belangrijk omdat, wanneer u een specialisatie kiest, de doelgroep van u of uw bedrijf ook direct duidelijker is. Wie niet kiest, wordt niet gekozen.

Kies dus duidelijk voor een bepaalde service of dienst en draag dit krachtig uit in elke communicatie online, maar ook met mensen offline.


Het tweede ingrediënt is: Een helder online profiel

Veel potentiële opdrachtgevers bevinden zich op het Internet. Wanneer u beter gevonden wordt online en een duidelijke dienst of service hebt staan op uw profiel, ondersteund door referenties van eerdere opdrachtgevers, zal dit het aantal aanvragen verhogen. Elk profiel op Internet (Freelancer.nl, LinkedIN, Facebook, eigen website, etc) moet in lijn zijn met wie u bent of wie u wilt worden en wat u doet.
Verwijs in de offline communicatie ook naar uw online profiel. Zet op uw visitekaartje uw adres op Freelancer.nl en eventueel naar u eigen website (hoewel u een eigen website ook kunt toevoegen aan uw profiel op Freelancer.nl).

Visitekaartjes van Freelancer.nl zijn aan te vragen op Freelancer.nl. Hierbij krijg u een persoonlijk visitekaartje met een verwijzing naar Freelancer.nl/uwnaam erop.


Het derde ingrediënt is: Communiceer

Wanneer u heel helder hebt wie u bent en wat u doet, of wie u wilt zijn en wat u graag zou willen doen, kunt u dit gaan communiceren naar anderen toe. Hoe sterker u deze boodschap communiceert, hoe eerder mensen u zullen gaan zien als zodanig en u zullen versterken in uw visie en doelen. Hiermee vergroot u direct de kans op nieuwe opdrachten via uw eigen netwerk.

Mensen zien u als degene die een bepaalde service of dienst verleent en zullen u benaderen voor opdrachten of mond-tot-mond reclame leveren wanneer zij met anderen praten.


Het vierde ingrediënt is: Verkoop uzelf

Geef in communicatie met potentiële opdrachtgevers altijd aan dat u de beste bent. Geloof in uzelf. Opdrachtgevers weten al wat u kost en weten meestal ook al wat anderen kosten, maar zijn in de onderhandelingsfase vaak op zoek naar de meest kwalitatieve persoon of bedrijf. Een opdrachtgever wil waar voor zijn geld en zal in zee gaan met de beste kandidaat. U wilt niet teveel op prijs concurreren omdat u uzelf daarmee automatisch tekort doet en uzelf daarnaast ook nog eens uit de markt prijst. De “perceived value” (geschatte ontvangen waarde) van het resultaat van een opdracht is hoger wanneer de prijs hoger is. Beloof niet iets wat u niet kunt waarmaken, maar verkoop uzelf in een gesprek met opdrachtgevers. Refereer in het gesprek ook naar eerdere opdrachtgevers.


Het vijfde ingrediënt is: Lever kwaliteit

Nadat u hebt aangegeven de beste te zijn, verwacht een opdrachtgever ook waar voor zijn geld. Kunt u bepaalde onderdelen van een opdracht niet zelf? Besteed deze dan uit aan een andere freelancer. Kijk of u kunt samenwerken om de opdracht zo goed mogelijk op te leveren. Een goede referentie is heel veel waard, voor de opbouw van uw online profiel en voor het aantrekken van nieuwe opdrachtgevers. Zorg dat het balletje positief gaat rollen en dat u een goede reputatie opbouwt. Lever wat u afspreekt, kom na wat u belooft en lever kwaliteit.


Het zesde ingrediënt is: Communiceren met de opdrachtgever

Communiceer met de opdrachtgever veelvuldig over de planning, de afspraken, de vorderingen en het wel of niet halen van deadlines. Frustratie bij de opdrachtgever door slechte communicatie over bovenstaande zaken kan desastreus zijn voor een samenwerking. Communiceer helder en zoveel mogelijk. Beter teveel communiceren, dan te weinig. Beantwoord mails altijd binnen 24 uur en denk goed na voordat u antwoordt. Een mailtje is zo gestuurd en kan verkeerd geïnterpreteerd worden. Bij ingewikkelde zaken of onenigheden heeft telefonisch contact de voorkeur. Telefoneren biedt de mogelijkheid om direct zaken af te stemmen en is efficiënt doordat u niet naar elkaar toe hoeft te reizen (in tegenstelling to de meeste effectieve vorm van communiceren, welke Face-to-Face is).

Het zevende ingrediënt is: Timemanagement

Ben u een zelfstandige zonder tijd? Dan doe u iets niet goed. Een van de mooie aspecten van freelancen is dat u tijd zelf kunt indelen. Doe dit dan ook zo efficiënt en effectief mogelijk. Maak met uzelf afspraken wanneer u mails checkt en beantwoord en wanneer u andere, bepaalde vaste dagelijkse routines, inplant. Maak daarnaast to-do lijstjes per week en dag, en begin met de zaken die u het snelst kunt afronden. Prop uw dag niet te vol met allerlei andere activiteiten, maar creëer “tussentijd” (tijd die nog geen bestemming heeft of nog niet is ingevuld). Tussentijd is erg belangrijk om uit de waan van de dag te komen en de geest rust te geven. Tijdens tussentijd komen de meest briljante ideeën naar boven en heeft u de mogelijkheid om vanaf een afstand te kijken naar de voortgang van uw totale bedrijf. Daarnaast geeft het ook ontspanning, wat zeer belangrijk is voor een algeheel welzijn.


Het achtste ingrediënt is: Creëer een heldere missie en visie en geef niet op

Bepaal een duidelijke missie en visie waar u ’s ochtends uw bed voor uit wilt komen. Als freelancer ben u vaak vrij in het bepalen hoe laat u begint met werken. Hiervoor is het heel belangrijk om een duidelijke missie en visie voor uzelf te hebben in het leven en hiermee uzelf te motiveren. Dit zorgt ervoor dat u gelukkiger bent met wat u doet en meer zin krijgt om te werken. Een missie is een bepaald sterk ingekaderd doel. Een visie is het grotere ideaal waaraan men werkt. De missie van Freelancer.nl is bijvoorbeeld: “Zoveel mogelijk freelancers lokaal vindbaar maken”. De visie is: “Mobiel werken zonder beperkingen van afstand of tijd is de toekomst”.

Veel freelancers geven op omdat ze niet snel genoeg de doelen bereiken die ze graag zouden willen bereiken. Het vervelende is echter dat wanneer een doel bereikt is, er ongetwijfeld een nieuw doel ontstaat. Veel belangrijker is dus de visie waar u voor staat, dan het bereiken van het exacte doel. Freelancen is een manier van leven.

Een doel is echter een relatief begrip. Het is veel belangrijker in welke richting u werkt, dan dat u daadwerkelijk uw vastgestelde doelen haalt. Het gaat niet om de positie waar u nu staat, maar de richting waarin u werkt. Die richting bepaalt uw imago en uw geluk in uw werk. Wanneer u dit principe begrijpt, zult u ook veel minder snel opgeven en ziet u freelancen meer als een levensovertuiging dan als een uitdaging. 

Dit is een stuk uit Handboek voor Freelancers 2017.
Als u zich gratis inschrijft op Freelancer.nl, krijgt u gratis het handboek voor freelancers.

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
Meld je dan nu gratis aan!

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play