Is een Virtual Assistant iets voor jou? | Freelancer.nl

Is een virtual assistant iets voor jou?

Gepubliceerd op 15 November 2017

Het secretariaat; iedereen is gewend dat er continue bezetting is, je kunt binnenlopen voor kleine klusjes, formuliertjes, enveloppen, afspraken en sleutels. Klopt helemaal, op grote afdelingen met veel mensen, is het fijn als iedereen gebruik van kan maken van deze facilitaire service. Maar werk jij bij een kleine organisatie of zelfs als zzp-er? Is er geen ruimte voor een secretaresse of misschien niet genoeg werk om iemand hele dagen bezig te houden? Of misschien kan de huidige bezetting versterkt worden met een aantal uurtjes per week of maand?

Analiseer nu eens in hoeverre de medewerker áltijd aanwezig moet zijn, om jou te kunnen ondersteunen. Moét iemand echt aanwezig zijn om enkele administratieve klussen uit handen te nemen, om afspraken in te plannen, om je te kunnen bijpraten over de voortgang van de to-do-list of zelfs om de telefoon aan te nemen?

Ok, voorraadartikelen kunnen je misschien niet letterlijk aangereikt worden. Maar wel kunnen ze vanaf een afstand worden besteld en geleverd worden op de door jou aangewezen plek. En wanneer je gewend bent om digitaal te werken en via Cloud-services te werken, kun je zéker iemand aan het werk zetten vanaf een afstand.

Wat zijn dan precies de voordelen:

  • Vaak is een VA flexibel in zijn/haar tijdsindeling. Je kunt een VA selecteren die bereid is buiten werktijden te werken of eentje die bijvoorbeeld veel uren inzetbaar is.
  • Een VA is vaak gewend om snel te schakelen of zich in te leven in een nieuw project, dit zegt dus iets over de persoon die je inhuurt. Mede daarom kun je een VA ook prima vragen om met je te brainstormen! Hij of zij heeft immers ervaring in hoe het zaken bij verschillende bedrijven geregeld zijn.
  • Je hoeft geen zitplek in te richten en dure middelen aan te schaffen. Een VA werkt vanuit een thuiskantoor met eigen PC en andere benodigdheden.
  • Er is geen arbeidscontract nodig, je ontvangt simpelweg een factuur na bijvoorbeeld iedere gewerkte maand. Geen administratieve rompslomp dus!
  • Jij als ondernemer krijgt een betere balans tussen werk en privé in verband met het uitbesteden van verschillende taken.
  • Je kunt de VA vragen om een duidelijke tijdsregistratie bij te houden zodat je precies ziet hoeveel tijd er in welk onderdeel gestoken wordt.
  • Een VA heeft vaak een breed netwerk, iets wat jou misschien ook weer verder helpt?
  • Een VA werkt op zijn of haar eigen tijd, waardoor hij vaak veel productiever is dan een vaste medewerker. Daarnaast is de VA gedreven om jou als klant te behouden en dit zal resulteren in optimale inzet.
Bedenk daarnaast goed wélke taken je gaat uitbesteden aan je VA. Je kunt er bijvoorbeeld kiezen om je Social media posts te laten inplannen door een VA, maar bedenk goed of ze ook door hem of haar gemáákt worden. Jij bent natuurlijk zelf het gezicht van je bedrijf, het is misschien beter om dat ook te blijven doen.

Maar een ding is zeker: je kunt meer uitbesteden dan je denkt. Maak goed gebruik van een VA. Blijf tijd investeren in de communicatie en hem of haar op de hoogte houden van zaken rond je bedrijf. Dit maakt het werk voor een VA ook leuker en de persoonlijke betrokkenheid groter.

En last but not least: Als je voor een VA kiest uit financieel oogpunt, omdat het goedkoper is dan een vaste medewerker… ga dan niet voor de goedkoopste VA die er is. Er zijn VA’s, vooral uit landen als India en Bangladesh, die al voor 10 USD per uur voor je willen werken. Een gemiddelde goede VA (met relevante werkervaring) kost tussen de 40 en 60 euro per uur, maar daar mag je dan ook wel wat van verwachten. Goedkoop is soms helaas duurkoop. Een VA met een hoger uurtarief zal dit dubbel en dwars waard zijn.
 
Door: Karlijn Visser
www.karlijnvisser.nl

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
Meld je dan nu gratis aan!

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play