Terug

Kan jij goed omgaan met werkdruk?

De meeste freelancers herkennen dit wel, soms krijg je meerdere opdrachten tegelijk en moet je overuren maken om alles op tijd af te krijgen en op andere momenten heb je heel weinig of zelfs helemaal geen opdrachten.

Onlangs bevond ik mij precies in die situatie. Voordat ik op zomervakantie was gegaan, had ik alle lopende opdrachten ingeleverd. Ik had al mijn vaste klanten laten weten wanneer ik terug zou zijn. En ik had er eigenlijk wel op gerekend dat ik in die week direct op maandagochtend, of toch wel uiterlijk op woensdag, door één van hen benaderd zou worden met de volgende klus.
Ik ben eraan gewend dat het in de zomer vaak wat rustiger is, en ik kan in het algemeen goed omgaan met de schommelende werkdruk. Ik heb een financiële buffer om rustige tijden te kunnen overbruggen, en ik had ik mij al voorgenomen om aan een online- training te beginnen, zo gauw ik er een keer tijd voor zou hebben. Maar op gegeven moment vond ik het toch wel een beetje spannend worden, want uiteindelijk duurde het twee hele weken, voordat ik de volgende opdracht binnen had.

Als je pas bent begonnen als freelancer, of als je merkt dat je niet zo goed raad weet met de wisselende drukte, dan kunnen de onderstaande tips je helpen.

DRUKKE TIJDEN

Heb je het heel erg druk, dan is het handig om het hoofd koel te houden. Werk je aan één grote opdracht? Begin daar dan direct in de ochtend mee. Laat je niet verleiden om eerst even op social media te kijken of er nog iets interessants is, want dan kan het ineens een half uur later zijn.
Is het voor je bedrijf nodig of wenselijk om daar echt elke dag even te kijken? Doe dat dan bijvoorbeeld op het moment dat je even pauze neemt en zet een tijdslimiet. 

Een goede planning helpt

Voordat je aan een grote klus begint, is het zinvol om te berekenen hoeveel werk je per dag af moet hebben of een indeling te maken welk deel van het werk je op welke dag gaat doen. Zo voorkom je dat je op het laatste moment nog heel veel overuren moet maken om alles op tijd af te krijgen.

Heb je juist veel korte opdrachten of moet je op veel details letten? Stort je dan niet overhaast in de eerste klus van de dag, maar neem even een paar minuten om een goede planning te maken. Dat kan je uiteindelijk veel tijd besparen, zeker als je van nature niet zo planmatig bent ingesteld. 

Deze drie simpele vragen kunnen hierbij helpen:

  • Wat moet ik echt vandaag doen? 
  • Wat moet ik binnenkort af hebben?
  • Wat kan nog even wachten? 

Maak aan de hand hiervan een lijstje met de taken van de dag. Leg dit ergens vast, bijvoorbeeld in een agenda, en bepaal ook de volgorde hoe je te werk wilt gaan. Zet de klus waar je het meest tegenop ziet, of die je al eerder hebt uitgesteld, bovenaan je lijst. Afhankelijk van je beroep en het soort opdrachten dat je doet, kan het ook handig zijn om op dezelfde manier een planning voor de hele week te maken.

RUSTIGE TIJDEN

De meeste freelancers houden juist van de vrijheid en onafhankelijkheid die deze manier van werken met zich brengt, en kunnen er goed mee leven dat de werkdruk af en toe schommelt. Maar als je langer dan een paar dagen geen werk of te weinig werk hebt, kan het ook wel spannend worden. Je hebt tenslotte nog steeds dezelfde uitgaven. Waarschijnlijk wil je ook gebruik maken van de ondernemersaftrek en moet je daarvoor een vast aantal uren werken. Wees daarom voorbereid op rustige tijden, zodat je niet in de stress hoeft te schieten als deze situatie zich voordoet.

Financiële buffer

Bouw een financiële buffer op! Bepaal voor jezelf hoeveel tijd zonder inkomen je eventueel zou moeten overbruggen. Reken uit wat je normale uitgaven zijn voor deze tijdspanne en leg het betreffende bedrag opzij in een aparte spaarrekening. Misschien moet je hiervoor een tijdlang sparen, maar dat is het echt wel waard. Als je maar bedenkt hoeveel bezorgdheid dit je kan schelen. Heb je gebruik moeten maken van deze buffer? Vul het bedrag dan zo snel mogelijk weer aan wanneer je weer meer werk hebt.

Werkzaamheden voor rustige tijden

Maak een lijst met punten waar je aan kunt werken als je nog niet het geplande aantal uren hebt gewerkt. Denk hierbij aan alle klussen of ideeën waar je in drukke tijden niet aan toe komt. 

Een aantal voorbeelden:

  • Zoeken naar nieuwe opdrachten / klanten
  • Netwerken / een netwerkbijeenkomst bezoeken
  • Je administratie helemaal bijwerken
  • Je website of Social-media account updaten of een nieuwe look geven
  • Een training volgen / een nieuwe vaardigheid aanleren
  • Oude bestanden opschonen
  • Etc.


Voor de Belastingdienst mag je alles als ‘werktijd’ opvoeren, wat gerelateerd is aan je werk of het voeren van je bedrijf. Leg wel vast wat je hebt gedaan voor het geval je ernaar wordt gevraagd. 

 

Ute de Vries
Freelance vertaler Engels-Duits-Nederlands
Schrijver
Taalcoach
www.fromwordtowordtranslations.com



Want to receive daily new projects in your field? Subscribe here for free.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten