Terug

Klantenbinding: vergeet je nieuwjaarswens niet!

 

Als freelancer doe je er alles aan om een opdrachtgever zo lang mogelijk aan je te binden. Wanneer ze tevreden zijn met jouw product of dienst kunnen ze aanbevelingen doen bij anderen. Op die manier leidt dat vaak weer tot nieuwe klanten / opdrachtgevers. Door klantenbinding krijg je trouwe, terugkerende klanten die je winst enorm kunnen verhogen. Maar hoe doe je dat nou precies? Klanten aan je binden? Ik geef je graag wat tips.

 

Het voordeel van klantenbinding

Wanneer je een goede relatie hebt opgebouwd met je opdrachtgevers is er sprake van wederzijds vertrouwen en tevredenheid. Het is zeker de moeite waard om hierin te investeren. Over het algemeen is het namelijk veel goedkoper om bestaande klanten te behouden dan om nieuwe klanten of opdrachtgevers te werven. Denk maar eens aan de tijd die je kwijt bent aan het zoeken naar nieuwe opdrachten, het maken van offertes of in mijn geval het schrijven van proefteksten. 

   

Drie vormen van klantenbinding

Er zijn drie verschillende niveaus van klantenbinding: rationeel, structureel en emotioneel. Op rationeel niveau gaat het om het bieden van financiële voordelen. Je kunt een keer een korting aanbieden of een keer iets meer doen zonder daar kosten voor in rekening te brengen. Een voorbeeld, ik schreef een tijdje geleden een interviewartikel voor een boek. In dat boek worden meerdere interviews gepubliceerd. Ik bood aan om het boek kosteloos na te lezen en waar nodig te redigeren. Het boek wordt over enkele maanden gepubliceerd en met de klant heb ik nog steeds goed contact via LinkedIn.

Op structureel niveau kun je klanten en opdrachtgevers aan je binden door middel van abonnementen en contracten. De klant legt zich hiermee voor een bepaalde tijd vast. Misschien kun je jouw dienstverlening onderverdelen in bepaalde pakketten of abonnementen die de klant kan afnemen? Een maandelijks abonnement, een blogabonnement, een starterspakket een pluspakket of een strippenkaart misschien?

Op emotioneel niveau ligt de focus op gevoel en de manier van communiceren. En laat deze tijd van het jaar daar nu extra geschikt voor zijn! Geef je klant of opdrachtgever wat extra aandacht door een kleine verrassing, een goed telefoongesprek of verstuur een (digitale) nieuwjaarswens. In Canva kun je zelf digitale kaarten maken, compleet met je logo en je eigen bedrijfskleuren. Je kunt deze op je socialmedia-accounts plaatsen, maar het beste is natuurlijk om deze te mailen met een persoonlijk berichtje erbij. 

 

Laat ik voor nu afsluiten met mijn nieuwjaarswens: Ik wens je alle goeds toe voor het nieuwe jaar, met veel bestaande, trouwe klanten! Geef elkaar wat extra aandacht. Het is zeker de moeite waard. Mijn persoonlijke wens voor het nieuwe jaar lees je in mijn gedicht ‘Niet met elkaar, maar voor elkaar’. 

 

---------------------------------------------

Mijn naam is Wendy Leemburg. Afgestudeerd in Bedrijfscommunicatie en sinds 2021 werkzaam als freelancer. Ik heb veel ervaring opgedaan in diverse communicatiefuncties bij verschillende organisaties. Met mijn bedrijf WEN die schrijft  help ik ondernemers met het verwoorden van hun ideeën. Kijk voor meer info op www.wendieschrijft.nl. Je kunt me ook mailen via info@wendieschrijft.nl

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten