De kracht van Corporate Storytelling | Freelancer.nl

De kracht van corporate storytelling

Gepubliceerd op 9 November 2017


Wat is storytelling?

Mensen houden van mooie verhalen en iedereen heeft zijn/haar eigen unieke verhaal. Storytelling is dé vorm waarin mensen van nature communiceren. Verhalen zijn een ijzersterk communicatiemiddel om mensen met elkaar te verbinden. Maar ook om zaken als kernwaarden, bedrijfsvisie en missie over te brengen naar de relevante doelgroepen. Vertel jouw bedrijfsverhaal dus ook bij het inhuren van freelancers. Op die manier kan je van beide kanten ervaren of jullie bij elkaar passen.


Wat is corporate storytelling?

Corporate storytelling is het middel om medewerkers, freelancers, klanten of andere geïnteresseerden te betrekken bij jouw boodschap. Storytelling brengt het verhaal van merk, organisatie en bedrijf tot leven. Maar uiteindelijk zal dit ook gaan leiden tot een nieuwe passie binnen de organisatie en een betere interne “commitment”. Alle neuzen zullen weer dezelfde kant op gaan en de samenwerking zal veel beter zijn dan daarvoor. Corporate storytelling is dus op allerlei manieren inzetbaar en draagt bij aan het draagvlak van het uniforme verhaal van jouw organisatie.


Corporate storytelling helpt bij veranderingen

Storytelling helpt een organisatie door een veranderingsproces loodsen. Mensen hebben vaak de behoefte om zich te identificeren met een groter doel.
Vaak worden er freelancers ingezet bij dit soort langdurige processen.
Door een corporate verhaal worden medewerkers en dus ook de freelancers, betrokken bij de kern en ontwikkelingen van de organisatie. Ze vertellen hun eigen persoonlijke verhaal en brengen specifieke zaken aan de orde die hen verbinden met het bedrijf. Corporate storytelling zorgt er dus voor dat een organisatie volop in beweging komt of blijft.
 

De voordelen van storytelling

  • Het is de meest natuurlijke vorm van communicatie.
  • Het betrekt medewerkers in veranderprocessen.
  • Het vertellen van verhalen is de manier waarop mensen betekenis aan hun bestaan geven, kennis doorgeven, gedrag leren en hun geschiedenis en toekomst begrijpen. Iedereen is een verhalenverteller.
  • Feiten en cijfers informeren, storytelling laat medewerkers ervaren wat ze betekenen. En verhalen blijven langer en beter hangen.
  • En het is de inspirerende kracht in het presenteren van onszelf en het verhaal van de organisatie.
  • Verhalen richten zich niet alleen op de ratio maar ook op het gevoel. Mensen worden aangesproken en geraakt, het verhaal roept emoties op.
  • Een verhaal verbindt mensen met elkaar. Als je samen een verhaal deelt, schept dat een band.
 

De Gouden Cirkel van Simon Sinek

Waarom doe je als bedrijf wat je doet? Wat is de “why” van jouw organisatie?
Ondernemers worden de laatste jaren bestookt met adviezen om hun ‘echte’ verhaal te vertellen. Het boek “Begin met het waarom” van marketinggoeroe Simon Sinek is een bestseller. Hij benoemt dat een bedrijf als Apple pas succesvol werd, nadat ze begonnen te vertellen waaróm het de producten maakt die ze maken. In de optiek van Sinek denken de meeste ondernemers en bedrijven de verkeerde kant op door eerst aan hun klanten te vertellen wát ze doen en vervolgens pas hóe. Sinek stelt dat succesvolle ondernemers en bedrijven het net andersom doen en beginnen met het waarom.
 

 
Tips voor Storytelling

  • Vertel zowel je successen als tegenslagen, daardoor maak je het een stuk persoonlijker
  • Verspreid je verhaal ook zelf op de beschikbare Social Media kanalen.
  • Zorg ervoor dat iedereen binnen de organisatie hetzelfde verhaal vertelt. Dat geldt voor directie, medewerkers en freelancers.
  • Vertel geen leugens en maak uiteindelijk je verhaal ook waar
  • Bedenk waarom je ooit bent gestart met je bedrijf. Wat was je drive? Wat is de “Why” van jouw organisatie. Dat is vaak een goed startpunt voor je verhaal 

Door: René Gelderblom
www.storievents.nl

Mensen houden van mooie verhalen en iedereen heeft een eigen verhaal. René gelooft in de kracht van beleving en hij stelt ieder bedrijf in staat om dat verhaal te vertellen.

Storievents is dé schakel in het koppelen van bedrijfsverhaal en evenement. What’s Your Story?
 

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
Meld je dan nu gratis aan!
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play